Henning i Sverige 2012

Sverige

5. - 15. Juli 2012

Torsdag den 5. Juli

Der er afgang med lyntoget til Aalborg ved 8-tiden. Det kører kun til Aalborg, for der er hul i Limfjordsbroen, så det kan ikke komme videre. I Aalborg skulle jeg så egentlig med en tog-bus til Frederikshavn, men de flinke folk i NT lader mig tage X-bussen i stedet og spare omvejen omkring Hjørring.

I Frederikshavn er der afgang med Stena Jutlandica lidt i 12 til Göteborg. Det er en dejlig sejltur i solskin og uden det er for varmt endda. Størstedelen af turen tilbringes udendørs, og især indsejlingen til Göteborg gennem skærgården imponerer.

Indsejling
Ankoms Göteborg

Vel ankommet til Göteborg finder jeg en sporvogn til centrum. Billetautomaten vil kun tage mønter og Visa-kort. Mønter har jeg ikke nok af, og mit Visa-kort bliver afvist, så jeg må snyde i stedet.

Ved Centralstationen finder jeg hen til mit hotel - kaldet Grand Hotel Opera - og tjekker ind på det lille værelse 311. Her holder jeg så en pause inden jeg tager ud for at kigge lidt på Göteborg. Første tur går op ad Avenyn, som de lokale omtaler som Göteborgs Champs Elysées. En mild overdrivelse, selv om der da er nogle fortovsrestauranter undervejs. Men nogen Triumfbue kan jeg ikke finde.

Herefter aftensmad fra en Burger King og kaffe på Starbucks inden en kort aftengåtur til Göteborgs allerstørste helligdom nemlig Nya Ullevi. Enhver fodboldfan vil vide hvorfor. Undervejs kan man lige smugkigge ind på Gamla Ullevi hvor GAIS har gang i Örebro.

Fredag den 6. Juli

Efter et storslået morgenmåltid, er det tid til dagens første gåtur. Den bliver lang, for selv om Göteborg ikke er rig på seværdigheder, så er det en spændende by at gå rundt i. Turen går gennem Göteborgs centrum hen til Fiskekirken - et antal stande der sælger fisk fra en bygning, der angiveligt skulle ligne en kirke.

Så videre til det hyggelige Jerntorv, inden jeg udforsker kvarteret Linne. Det er et spændende område - lidt etnisk - sådan Göteborgs svar på Vesterbro. Undervejs bliver det også til kaffe i en lokal Saluhal, som er en markedshal. Dem er der flere af i Göteborg. Så videre til Haga med gamle træhuse og flere turister. Meget hyggeligt endda. Endelig til turens 3. kvarter Vasastan, som er mere beboelse. Her indtages dagens frokost.

Der begynder at regne, så jeg skynder mig retur til hotellet og en pause.

Göteborg - Haga
Göteborg - Hagaparken

Tur 2 bliver kortere. Først tværs gennem det skrækkelige indkøbscenter Nordstan lige ved siden af mit hotel. Udenfor hænger forbløffende mange subsistensløse og forskellige Lisbeth Salander kloner  ud. Så ellers gennem et beboelseskvarter ned til havnen med typisk havneliv. Af mystiske grunde har man så også placeret en Opera dernede, og som ved alle andre havne er man gået i gang med at bygge højhuse. Videre op til Centralstationen, hvor det bliver til en kæmpe kop kaffe - og "påtår ingår" endda. "Påtår" er det lokale ord for "Refill".  Aftensmaden købes med hjem til hotellet i form af en dyr, men meget lækker baguette-ting med salami og brie.

Aftenen bringer mere regn, så det bliver Wimbledon-tid på værelse 311.

Lørdag den 7. Juli

Så byttes der by, og det går mod turens egentlige hovedby Stockholm. SJ kører dertil ved 11-tiden. Det tager ca. 4 timer og foregår vældigt komfortabelt på 1. klasse, da det var billigst ved bestillingen.

Det niveau holder jeg da jeg ankommer til Stockholm, hvor jeg tager en Taxa hen til Crystal Plaza Hotel på Birger Jarls Gaden. Her får jeg nøglen til værelse 208. Det er et lille værelse, men med alle fornødenheder.

Solen skinner, så det er bare med at komme ud og se på sights. Dagens lidt komfortable stil fortsætter med en knap 2-timers bådsejlads med navnet "Under Stockholms broer". Ud over at komme under en masse broer, så kommer vi også gennem 2 sluser. Den er ganske spændende og en god introduktion til Stockholm, selv om jeg normalt ikke er til den slags turistgøjl. En ulempe er dog, at det ikke er muligt at tage billeder undervejs.

Ellers går der op og ned ad Birger Jarls Gaden, med aftensburger på en sportsbar. Birger Jarl var Rigsjarl fra 1248-1266 og skabte på mange måder det moderne Sverige ved at tvinge Götere og Sveere til at samles i det fælles rige. Han er hovedperson i turens medbragte skønlitterære værk, nemlig Jan Guillou's "Arven efter Arn".

Og så for øvrigt nok om det komfortable. Da man lige skal have en aftenskyller på 208 er der ikke noget vand i bruseren. I stedet må man forflyttes til 110 før man kan blive vasket. Lidt noget bøvl.

Søndag den 8. Juli

En dårlig nat på værelse 110. Dels er værelset lavtliggende, hvilket giver meget støj fra gaden. Men værre endnu. Et eller andet sted kører der en dyb bas-lyd, som om der er en Dance-club i bygningen. Og den stopper først kl. 3. Jeg er arrig, men kommer i lidt bedre humør, da jeg får skrevet en dårlig anmeldelse af hotellet på tripadvisor.com. Så falder jeg endelig til ro, og kan falde i søvn.

Morgenmaden på stedet er udmærket, og ved 11-tiden er jeg så klar til at fare ud. Dagens tur går til Södermalm - ikke en del af den klassiske turistrute - men af mange anset for den mest spændende del af Stockholm. På Stadsmuseet får jeg fat i en Millennium-guide. Meget af Millennium-trilogien foregår nemlig i Södermalm, og så kan man jo lade Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander vise vej.

Turen starter ved Bellmansgaten 1 hvor Mikael Blomkvist boede, og så kommer man ellers forbi en række steder fra bøgerne. Det gælder f.eks. Millenniums redaktion, den 7 Eleven shop hvor Lisbeth Salander købte sine Billys Pan Pizza og selvfølgelig også det hus hvor hun købte en lejlighed på 21 værelser, for så blot at indrette 2 af dem og lade resten stå tomme. Det var en spændende gåtur i et spændende område. Fra Medborgerpladsen tager jeg så Tunnelbanen retur til en pause på hotellet. Jeg tror kun det er i Sverige, man kan døbe en plads for "Medborgerpladsen".

Stockholm - Södermalm
Stockholm - Sergels Torv

Tur 2 bliver kortere. Det bliver ind til centrum, forbi Sergels Torv, igennem nogle indkøbsgader fyldt med turister og så over broen til Gamla Stan. Det begynder at regne nu, og Gamla Stan skal gemmes til senere, så i stedet vender jeg snuden hjemad igen til hotellet.

Mandag den 9. Juli

Sol fra en skyfri himmel, ca. 25 grader og dagens første tur til en populær klassiker i Stockholm, nemlig Gamla Stan. Jeg er ikke den eneste turist, der har fået den ide, men da de øvrige tilsyneladende foretrækker at gå op og ned af de 2 gader hvor alle souvenir-butikkerne ligger, så er muligheden for at slippe væk fra horden faktisk ganske fine.

Jeg søger ind i de små gader og gyder - og nogle gange også nogle skumle baggårde. Det er det ægte Gamla Stan og det er flot og fascinerende. Turen slutter på den lille halvø Ridderholmen, hvor man fra Evert Taube Pladsen har en dejlig udsigt over Mäleren. Herfra går jeg hjem igen for at slappe af og se Tour de France.

Stockholm - Gamla Stan

Tur 2 er lidt usædvanlig. Et museumsbesøg - og så ikke engang på grund af regnvejr. Museet er et fotomuseum kaldet Fotografiska og ligger ikke langt fra Slussen i Södermalm. Det er spændende, når man nu er til den slags. Der er en flot udstilling af OL-fotografier. Det er fascinerende at se hvordan fotos i langt højere grad end alverdens TV-klip viser de anstrengelser, som er en del af den store begivenhed.

Derudover er der også et par andre udstillinger, som jeg dog finder lidt for "artsy" til mig. Så i stedet bliver det med Tunnelbanen retur til Östermalms Torv, en kort gåtur til hotellet, aftensmad i hotellets restaurant Ming og en yoghurt-is fra 7eleven..

Til sidst IFK Göteborg med Helsingborg på Canal+ på værelse 110.

Tirsdag den 10. Juli

Dagens første tur er med sporvogn ud til Djurgården. Det er ret tåbeligt viser det sig, for man kan gå derud på 5 minutter. Turens primære formål er sådan set at se Vasa-Museet med Vasa-skibet fra 1628. Men da jeg kommer derud er der en kæmpekø, og det ser ud til det vil tage mindst en time at komme ind - for slet ikke at tænke på tumulten indendørs. Og så lang tid vil jeg altså ikke bruge på et skib, der kun kunne holde sig flydende i 10 minutter og oven i købet er opkaldt efter et knækbrød.

I stedet tager jeg en spadseretur til Waldemarsudde. Her har den gode Prins Eugen indrettet et lille kunstmuseum med billeder af bl.a. Carl Larsson og Anders Zorn, som jeg tjekker ud i stedet. Derudover er der en dejlig udsigt og en god cafe hvor "påtår ingår". Ellers hænger jeg lidt ud på Djurgården, men mest med "people watching". Det er altså bemærkelsesværdigt hvor mange tatoveringer de indfødte slæber rundt på. Lisbeth Salander har virkelig sat sit præg på den lokale befolknings tendenser til udsmykning.

Stockholm - Djurgården
Stockholm - Östermalm

Den sene eftermiddagstur går rundt i mit lokale kvarter; det velhavende Östermalm. Det går bl.a. forbi den flotte Saluhal og op til Stockholms gamle olympiske stadium fra OL i 1912. Stadion er stadig i brug, og Djurgården spiller sine hjemmekampe deroppe.

Dagen slutter med middag på Ming og en yoghurt-is fra 7-eleven.

Onsdag den 11. Juli

På en lille bådudflugt i dag. Efter lidt besvær finder jeg båden, der går til Vexholm. Det er en af de lettest tilgængelige skærgårdsøer, og giver både anledning til en dejlig sejltur og en hyggelig ø-visit. Det tager en time derud. Vexholm er en smule turistet, typisk et sted for en dagsudflugt. Jeg går lidt rundt og finder en hyggelig cafe nede ved vandet til frokost. Der advares mod at efterlade sin mad uden opsyn, da ubudne gæster ellers vil negle den. Lidt voldsomt på den fredelige ø synes jeg nok, men det viser sig at de ubudne gæster er ravne og måger der holder til i hobetal, og er ganske påtrængende.

Derfra går jeg lidt videre rundt på den hyggelige ø, med den ene Villa Villakulla efter den anden. Hvor det tilsyneladende er Lisbeth Salander, der er inspiration for hvordan de lokale udsmykker sig selv, så synes det som om Pippi Langstrømpe er den store inspirationskilde indenfor arkitekturen. Til sidst ender jeg nede på havnen igen, og tager en gammel dampfærge fra 1908 retur til Stockholm C.

Vexholm

Ellers er jeg ved at leve mig ind i de lokale skikke, såsom at "backfika". Det er en skik de lokale dyrker med at indtage en ordentlig kop kaffe med et stort stykke kage på en cafe om eftermiddagen. Det er lige en skik efter mit hoved.

Om aftenen hedder det aftensmad på McD og en gåtur i Norrmalm. Nu tror jeg nok jeg har været i alle "malmerne" her i byen.

Torsdag den 12. Juli

Dagens tur går til en bydel, der slet ikke er omtalt i turistguiderne. Hammerby Sjöstad hedder den, og jeg "opdagede" den under sejlturen på min første Stockholm-dag. Hammerby er ellers mest kendt for nedslidt industri og så Ronnie Hellström. Men en del af bydelen ligger ned til vandet, og vupti, så skal nedslidt industri skiftes ud med lejligheder med store glasfacader og ditto altaner.

Det er så også sket i Hammerby Sjöstad og en hel ny bydel er dukket op. Heldigvis har man ikke fuldstændigt fjernet alt det gamle - der står flere industribygninger tilbage, og midt på kajen har man også efterladt en gammel havnekran. Og man må sige at på en sommerdag med 22 grader og kun spredte skyer på himlen, så præsenterer området sig attraktivt. Jeg tager en gåtur langs Hammerbyhamnen og kigger på de lækre lejligheder og de flotte både der flyder forbi. For enden går der endda en båd på tværs over til Södermalm, som heller ikke er noget uattraktivt sted.

Her fortsætter gåturen, afbrudt af en god frokost på en lille Cafe,  der kun sælger økologisk og kun kan spille Lisa Ekdahl. Herefter finder jeg hen til Tunnelbanen, som jeg tager retur til Östermalm, mit hotel og lidt Tour de France på TV.

Hammerby Sjöstad

Aftenturen går ned til Skeppsholmen. Det er endnu et dejligt lille område med vand, både og flotte flotte bygninger.

Normalt "anmelder" jeg ikke de byer jeg besøger, men jeg bliver nødt til at sige at Stockholm er noget af det flotteste jeg nogensinde har set. Vejret har også artet sig fantastisk. Solskin, ikke for varmt, og så har Småland kun ca. 100 km. sydpå oven i købet været ramt af store oversvømmelser.

Dagen sluttes med aftensmad på Ming og kaffe på 110.

Fredag den 13. Juli

Det var så slut på Stockholm. Kl. 11.15 kører SJ mig til Malmö. Det går der 4 1/2 time med. I Malmö tjekker jeg ind på Hotell Baltzer. Det er i kort afstand fra Centralstationen, og værelse 310 vinder prisen som turens bedste. Her kan man f.eks. vende sig, uden at risikere at skubbe noget på gulvet.

Efter udpakning er der tid til at kigge lidt på Malmö's Gamla Staden. Det er ganske hyggeligt at gå rundt her. Jeg kommer bl.a. forbi det gamle Sankt Gertruds Kvarter, og tager et kig ind i Sankt Petri Kirken. Det er fredag aften, så restauranterne omkring Lille Torv er godt fyldt op med glade svenskere. Der findes næppe noget menneske, som kan se så lykkeligt ud, som når en svensker sætter sig ned ved et restaurantbord. Det synes de at elske.

Malmö - Store Torv
Malmö - Moderna Museet

Jeg finder et lokalt pizzaria, hvor jeg får en storslået Calzone. Så smutter jeg hjem til Baltzer, hvor deres wi-fi er så glimrende, at jeg kan se 2. halvleg af AGF-AaB på Web-tv via min IPad.

Lørdag den 14. Juli

Efter morgenmad, en det tid til at kigge mere på Malmö. Første mål er det gamle Malmöhus Slot. Turen derhen går gennem flotte Kungsparken. Malmöhus blev oprindeligt bygget af Erik af Pommern i 1436. Den del af slottet er desværre ikke åben. Det er til gengæld nogle grimme tilbygninger fra 1930, som nu indeholder nogle museer. Dem hopper jeg dog over.

Fra gammelt til nyt. Jeg fortsætter ned på Vestre Hamnen, for bl.a. at se det spektakulære bygningsværk Turning Torso. Hvorfor det ikke vælter, er vanskeligt at forklare - men flot og specielt er det. Jeg fortsætter langs havnen med udsigt over Øresund. Det trækker op til regn, og det kommer da også med voldsom kraft. Jeg finder ly under et halvtag ved en industribygning, mens det regner af i 1/2 times tid. Herfra søger jeg tilbage til hotellet med frokost undervejs.

Malmö - Turning Torso
Malmö - Pisvejr

Efter den obligatoriske Tour de France pause bliver det til en kortere tur 2. Det bliver gennem nogle shopping-gader til Pildamsparken. En guidebog sammenligner den med Central Park, hvilket nok også tør antydes at være en overdrivelse. Aftensmad på mit Pizzaria, inden 310 kalder med fødderne op, og en Asterix-film på TV.

Søndag den 15. Juli

Vågner kl. 8.30. Ned til morgenmad, så pakke sammen og så tjekke ud. Kort gåtur til Centralstationen. Med et Øresundstog kl. 9.53. 1/2 time senere er jeg i København. Købe en pladsbillet til lyntoget 10.50. Tjekke ind med mit nye Rejsekort. Aarhus 13.40. Husk at tjekke ud. Det var det.