Henning i Paris 2022

Paris

26. - 31. december 2022

Mandag den 26. December

Tid til en lille juleferie. Den går til byernes by – Paris. Det er ikke første gang, så jeg må jo kunne li’ det.

Air France flyver til tiden kl. 15.30, og lander til tiden 17.10. Det er ikke Ryan Air det her, og det mærkes også ved landingen som er så smooth at man næsten ikke mærker den. I Charles de Gaulle har jeg så 2 muligheder for at komme til centrum. Tog – billigt og bøvlet. Taxa – dyrt og nemt. Det blev Taxa. Turen ind til mit hotel er dog langt fra enkel i den herskende trafikkaos, men det er chaufførens problem.

Den er knap 19 da jeg tjekker ind på mit hotel Bastille de Launay på Rue Amelot, tæt på Marais-kvarteret. Værelse 504 er ikke stort men glimrende. Jeg er sulten så en god aftenpizza i en nærliggende restaurant, inden det bliver til en kort tur op til en af mine favoritter Place des Vosges. Pladsen er desværre aftenlukket, så det bliver til en tur rundt om den med de fine gamle bygninger med fornemme gallerier. Ellers runder jeg også lige den tumultagtige Bastilleplads, inden det går i afslapning oppe under taget på mit hotel.

Place des Vosges
Bastillepladsen

Tirsdag den 27. December

Starter dagen på bedste vis. Dejlig morgenmad i hotellets hyggelige kælder, hvor buffeten er linet up med alle fornødenheder. Rigtig fin start på dagen. Ellers var planen at starte dagen i en anden kælder, nemlig Paris’ berømte Katekomber. Men det viser sig man skal købe billet i forvejen, og det har jeg ikke gjort, og nu er der udsolgt mellem jul og nytår. Jeg tror det er 3. gang jeg misser det besøg. Nåh – fuck det – der er masser af andet man kan se i Paris.

Dagen går i sigts på sydsiden af Seinen. Første stop er en lille mærkværdighed jeg har fundet. Engang løb der en jernbane rundt om Paris centrum. Noget af den er bevaret, og udlagt som små lokale parker. De kaldes Petite Ceinture, og jeg finder en stump af den i 13. arrondissement. Ikke nogen stor seværdighed, men en sjov historie og hyggeligt med en gåtur helt væk fra turiststrømmen. Her er der nemlig kun lokale hundeluftere. Herfra er det så over til en anden ukendt park. Den hedder Parc de Montsouris, og frekventeres også kun af lokale.

Petite Ceinture
Parc de Montsouris

Fra den nærliggende station Cité Universitaire tager jeg ind til Montparnasse. Første stop er Montparnasse kirkegården. Den er som mange katolske kirkegårde umådelig flot, med monumenter der stikker hvad man kan se på Vestre Kirkegård. Her vil man gerne huskes i storhed. Blandt storhederne på kirkegården finder jeg bl.a. Jacques Chirac, Simone de Beauvoir og Jean-Paul Sartre. De 2 sidste i samme grav, men de var jo også gift. Herfra går jeg videre til Tour Montparnasse. Vejret er klart så jeg vil op i toppen for at se udsigten ved dagslys. Har tidligere været der en aften. Udsigten er rigtig flot. Man kan se usædvanligt langt væk, og selvfølgelig også over til Eiffeltårnet og Invalidekirken.

Montparnasse Kirkegården
Tour Montparnasse

Så går det ellers videre ad en rigtig fin gåtur til mit favoritspot i Paris. Jardin de Luxembourg er den skønneste park, og når vejret er som i dag, så har det lokket mange folk i parken. Men en ledig bænk eller stol kan man altid finde, og derfra nyde det dejlige solskinsvejr og dyrke lidt people-watching.

Luxembourg Haven

Så er det ellers tid at tage retur til hotellet. Med RER B og Metro 5 lander jeg tilbage ved hotellet ved 5-tiden. Ben og fødder er slidt, så resten af dagen går i en lækker baguette med ost og skinke fra er lokalt Boulangerie, og sidste afsnit af den storslåede italienske TV-serie Gomorrah på download fra HBO.

Onsdag den 28. December

Gårsdagens fine vejr er afløst af grå- og blæsevejr i Paris. Mere som forventet på den her tid af året. Efter morgenmad går turen til en populær klassiker, nemlig endnu en kirkegård – Pere Lachaise. Masser af berømtheder ligger også begravet her. Mange er franske som jeg ikke har hørt om. Jeg vader lidt tilfældigt rundt på kirkegården. Af berømtheder jeg møder på vejen kan nævnes Jim Morrison, Moliere, Oscar Wilde og George Harrison. Sidstnævnte undrer mig, og en google-søgning viser da også at det må være en efterligning, for den rigtige George var Hinduist og hans akse er spredt ud over Ganges.

Pere Lachaise

Herfra tager jeg videre til en anden turistklassiker, nemlig Sacre Couer. Har var jeg på min første Paris-tur i 2. G, men har ikke været her siden. Her er der masser af mennesker og køen er for lang til at jeg gider en visit i selve kirken. Men udefra er den fin, og med flot udsigt over Paris, som kunne have været bedre i tilfælde af godt vejr. Så ellers en lille gåtur i den turistbefængte del af Montmartre. Den sjove og turistfri del jeg fandt sidste gang kan jeg ikke finde igen. Så i stedet ned til en metrostation og retur til det lokale hood. Der købes en sandwich i det lokale Boulangerie, som spises på værelse 54, inden en eftermiddagslur, som er rigtig skøn efter den voldsomme mængde af frisk luft.

Peace Out
Sacre Couer

Efter den er det lidt ud igen. Nu regner det lidt, og det er ikke så fedt. Så det bliver bare over til Place des Vosges som nu er åbent for besøgende – eller rettere halvdelen er åben. Den anden halvdel renoveres.

Dagen slutter med fodbold. Ud til Parc de Princes for at se PSG spille mod bundproppen Strassbourg. PSG stiller bl.a. med Mbappe, Neymar og Hakimi fra Marokkos VM-hold. Ok her 10 dage efter at VM er sluttet. Messi er ikke med. Han har nok en seniorordning og har fået nogle ekstra fridage. I stedet spiller Hugo Ekitike, som spillede i Vejle sidste år. Ikke just noget 1 til 1 bytte.

Video-intro

Første halvleg er lidt småkedelig. PSG kommer som forventeligt foran 1-0. 2. Halvleg er mere spektakulær. Først får Strassbourg udlignet på et tilfældigt selvmål. Efter 15 minutter mister Neymar helt kasketten. Først gult for at smadre armen op i ansigtet på en modstander, og 2 minutter senere forsøger klovnen gud bedre det at filme sig til et straffe. Det vil den excentriske dommer Clement Turpin ikke have, og viser ham ud under stor tumult og hyleri fra det fuldtsatte stadion. Jeg kan dog ikke finde ud af om det er dommeren eller Neymar der hyles imod. Dette får dog endelig PSG til at vågne op. De får tilspillet sig flere store chancer, men først i 4 minutters overtid får de et straffe, som Mbappe scorer på til stor glæde for de fremmødte.

Parc des Princes

Så er det ellers retur. Nogen tummel på den lokale Metrostation, hvor tingene ikke lige kører. Folk opfordres til at gå til nærliggende stationer, men det gider man ikke, så det tager en times tid inden man kan komme med Metroen retur. Så først hjemme på hotellet ved 1-tiden og så på hovedet i seng.

Torsdag den 29. December

Det blev sent i går, så der soves lidt længe. Heldigvis er morgenmads-buffeten åben til kl. 10, så det er jo fint. Solen er vendt tilbage og vinden er blevet, så det er en udmærket dag at være turist i. Så efter buffeten er det ned på den lokale Metro-station og ind til Pompidou-centret. Ikke for at se det – det er lige til den finkulturelle side – men mere for at gense det sjove Stravinsky-springvand lige ved siden af. Det er dog en nitte. Det er lukket for renovering. I stedet går det så hen forbi shoppingcentreret Les Halles og til kirken Saint-Eustache. Der er mange flotte kirker i Paris, men den her har jeg ikke set før, så den er udvalgt den her gang.

Pompidou-centret
Saint-Eustache

Efter lidt relax på en bænk er det over for at se Jardin de Palais Royal. Også en førstegangsting, og en fornøjelig en af slagsen. Flot park inde midt i de royale paladser. Dejligt sted at sidde på en stol og fede den. Al den afslapning gør mig sulten, så jeg finder en hyggelig lille bistro som serverer en glimrende pizza og en kold cola. Herfra fortsætter gåturen så op til det nyrenoverede Nationalbibliotek, med an vældig flot læsesal, der gør opfattelsen, af at folk ikke kommer på et bibliotek for at læse bøger, fuldstændig til skamme.

Jardin de Palais Royal
Nationalbiblioteket

Herfra går det så i sport igen. En lidt bøvlet tur ud til travbanen i Vincennes, for også at opleve en mere verdslig del af Paris. Folk her frekventerer ikke læsesale, men nøjes med tipsprogrammer. Jeg når at tjekke 3 løb derude. Et med gevinst og 2 med tab. Og så hænger jeg ellers ud på det store anlæg, som synes bygget til noget større end dagens travløb kan opfylde.

Vincennes

Igen en lidt bøvlet returrejse til hotellet. Der købes lidt let mad hjem til et aftenophold på værelset. Jeg er træt og trænger til at få fødderne op.

Fredag den 30. December

Pisvejr i Paris. Det regner, blæser og er koldt. Normalt perfekt til en indedag, men når man er på tur går det jo ikke an. Så en enkelt semilang gåtur bliver det til. Jeg starter fra hotellet for at se turens eneste museum, nemlig et Museum for Europæisk fotografi her i Marais-kvarteret. Der er en udstilling med billeder af en ukrainsk fotograf. Mest dokumentarfotos af mennesker på bunden af samfundet i Ukraine. Ganske spændende - og så er der tørvejr.

Videre i retning mod Notre Dame kirken. Selvmedlidenheden tilsiger en solid frokost på en rigtig pariser-restaurant med aldrende arrogante tjenere og ternede duge. Paté som forret, og en stor steak til hovedret, gør – sammen med den obligatoriske Espresso – at humøret forbedres betydeligt. Så over til Notre Dame for lige at hilse på. Den er fortsat lukket efter branden i 2019. I stedet tjekker jeg de arkæologiske udgravninger under forpladsen ud. Ganske spændende og en del om Klokkeren fra Notre Dame. Videre hen til Pont Neuf med de uhyggelige stenansigter på siden, inden jeg søger videre over mod Louvre. Men da jeg i horisonten ser en dyster regnvejrs-silhuet af Eiffeltårnet, bliver jeg enig med mig selv om at det her gider jeg altså ikke mere. Så jeg finder den første metro-station og hopper på 1eren til Bastille hvor der er en kort gåtur til hotellet.

Notre Dame
Pont Neuf

Herfra hedder det afslapning, kun afbrudt af en lille tur ned til mit Boulangeri for at hente en sandwich og en af de lækre Pain de Chocolat.

Lørdag den 31. December

Jeg gider ikke alle trapperne og en formentlig stopfyldt RER B ud til lufthavnen, så jeg snupper en dyr taxa igen fra hotellet kl. 9.30. Den har gang kommer det dog kvikkere at komme derud, så jeg er klar i god tid inden flyafgangen kl. 12.55. Det hele glider som smurt. Vi lander i Billund 14.30, og så kan man lige nå kl. 15.00 bussen til Aarhus. Tjek ind på Hans Schourupsgade kl. 17.00.