Henning i Dublin 2023

Dublin

5. - 11. april 2023

Onsdag den 5. April

10 dages pause efter Israel-turen – så må man på den igen. Denne gang en påsketur til Dublin. Ryan Air står for transporten, og det er selvfølgelig som Ryan Air nu gør den slags. Lift-off fra Billund 11.10 – Touchdown i Dublin 11.55 (lokal tid). Så ellers fat i en lufthavnsbus til Wellington Quay og en 10 minutters gåtur til mit hotel Arthaus Hotel.

Tjekker ind på fine værelse 504 og lige lidt afslapningstid. Frokost lidt senere på en lokal pub og sen eftermiddagsgåtur i let regn i flotte St. Stephens Green. Rundt om parken er der gamle huse. De indehaves nu alle af revisorer, advokater og PR-bureauer. Et udtryk for verdens tilbagegang. Ellers lidt tilfældigt rundt i byen. Finder også statuer med Luke Kelly (ex Dubliners) og Molly Malone. Turen slutter med lidt shopping i Lidl. Alle ekspedienter har pangfarvet deres mærkværdige frisurer og har masser af tatoveringer. Lidt af et freakshow.

Luke Kelly
St. Stephen's Green

Aftenpizza fra et lækkert sted med en gammeldags pizzaovn der opvarmes med en træknude. Pizzamanden bliver ganske glad, de jeg roser hans ovn.

Torsdag den 6. April

Op kl. 8 og ned til morgenmad. Det er ikke buffet, men man bestiller fra en menu. Jeg snupper en Full Irish Breakfast excl. pudding. På trods af det vælter måltidet ud over hele tallerkenen, og jeg evner ikke at spise mig igennem det hele. Men glimrende er det, men måske man skulle vælge en Almost Full Irish Breakfast næste gang.

Ellers er der dømt heldagstur til Glendalough i dag. Det sker med en 1 ½ time lang bustur. Glendalough er et historisk område med et gammelt kloster, der havde sin højtid omkring 500 e.kr. Tilbage er der bl.a nogle ruiner af en klosterkirke og et rundt tårn. Og så er der en rigtig lækker gåtur fra ruinerne og op til Upper Lake. Udsigten er fantastisk og vejret er også rigtig flot. 3 ½ time har man herude inden bussen kører retur til Dublin.

Glendalough

Aftentur lidt rundt i byen og en pizza fra mit pizzasted. Herefter er der US Masters på Viaplay.

Fredag den 7. April

Op igen til dejligt morgenmad. Denne gang Eggs Benedict for afvekslingens skyld. Bagefter er det over til stationen ved Tara Street. Herfra kører der DART-tog ud til den lille fiskerby Howth ude ved Dublin Bay. Her bliver det til en gåtur op i klipperne med flot udsigt over bugten og så bliver det til en gåtur ud af den lange havnemole. Ude for enden er der et lille fyr, hvor alle synes at skulle ha taget deres selfies. Formiddagsturen slutter med fish’n’chips og en cider i en hyggelig pub ved stationen, hvor der er tændt op i pejsen. Så retur til Dublin. Tilbage på hotellet ved 14-tiden, og tid til en eftermiddagslur.

Howth

Tur 2 er hentet i Lonely Planet på side 99. Hen forbi en masse offentlige bygninger – og bl.a. Premierministerens kontor. Så hen til endnu en af Dublins fede parker Merrion Square. Her hænger Dublinerne ud og nyder det spirende forår. Rundt om parken er der flotte Georgensiske (?) huse med farvestrålende døre. Ifølge LP ikke et sted normale mennesker har råd til at bo. Den lokale Spar-købmand leverer en dårlig og tør sandwich, der kommer til at gøre det ud for aftensmåltidet. Hovedmåltidet på den her tur vil til enhver tid være morgenmaden.

Merrion Square Park
Merrion Square

Relax på værelset med HBO – The Last of Us. US Masters er nemlig afbrudt pga. uvejr.

Lørdag den 8. April

Omelet til morgenmad. Med bacon, ost og champignon. Spinaten var udgået – ærgerligt. Dagens første tur er på side 135 i guidebogen. Endnu en god gåtur, der bringer mig til flere af de ældste bygninger i Dublin. Det er bl.a. de 3 kirker St. Audeons Church, Christ Church Cathedral og St. Patrick’s Church. Foran St. Audeon er der nogle sjove installationer, som man kan slå på, og så giver de lyd sigfra . Ved St. Patrick er der en fed park, mens der mest er turister ved Katedralen. Jeg overvejer at gå ind, men barylerne vil ha’ over 10 € i entre. Glem det. Turens slutter ved Dublin Castle. Det er under renovering. Jeg gider ikke gå derind. Frokost på min lokale pub. Et fint frokosttilbud siger man ikke nej til.

St. Audeon
Christ Church Cathedral

Sen eftermiddagstur mest tiltænkt Trinity Collage. Men døren er lukket da jeg når frem, så det bliver i stedet en tur langs Liffey, hen over Ha’penny Bridge og gennem turisthærgede Temple Bar. På et af værtshusene afbrøler det stærkt berusede klientel Oasis’ Wonderwall. Dermed forsvinder enhver lyst til en pint. I stedet købes en bedre sandwich hos en anden Spar-købmand. Den slæbes med hjem til det obligatoriske aftenritual på værelset

River Liffey
Ha'penny Bridge

Søndag den 9. April

Slut med eksperimenterne. Full Irish Breakfast igen. Stadig i en mængde, der overstiger hvad jeg magter. Ellers er det også Påskedag. Det betyder at de fleste forretninger og en del restauranter holder lukket. Men jeg klarer mig endda.

Trinity College har heldigvis åbent, og i dag kan jeg finde indgangen. Så jeg tjekker det flotte gamle Universitet ud. Det var her jeg boede, da jeg var i Dublin sidste gang. Fra Trinity smutter jeg ned til Liffey. Jeg besøger turens hidtil eneste museum, nemlig det Irske Emigrantmuseum. Det er rigtigt spændende. Der er masser om udvandrede Irere, og hvad de har udrettet.

Trinity College

Herfra bliver det så til en lang gåtur ud til Docklands. Der er ikke så mange mennesker på gaden, så jeg har mere eller mindre området for mig selv. Nok heller ikke det der står øverst i guidebøgerne. Jeg synes dog det er fedt. Fra Docklands tager jeg en lidt tilfældig rute tilbage til hotellet. Jeg kommer således forbi et spøjst kvarter med nogle sjove små huse, der slet ikke er omtalt i min ellers omfangsrige guidebog.

Docklands

Efter hotelpausen bliver det en tur op af den lokale gade Aungier Street. Det er faktisk et ret fedt hood, med pub’er, restauranter og små butikker. Gåturen går op til Iveagh Gardens, en hyggelig park. Retur bliver det til en kæmpe Kebab på en Pakistansk snask. Aftenrelex på på værelset med afslutning på US Masters i golf.

Det lokale hood
Iveagh Gardens

Mandag den 10. April

Som sædvanlig op ved 8-tiden og vælte ned til morgenmad. Full Irish igen. Det her koncept kunne jeg godt vænne mig til. Bagefter endnu en gåtur i byen. Lonely Planet side 151. Det er nord for Liffey. Det meste af turist-Dublin foregår syd for Liffey. Jeg starter turen op ad bakken på Lower Gardener Street. Her er der masser af hostels og B&B’s. Oppe ved en lille park går jeg til venstre, vender snuden den anden vej og tager turen ned ad O’Connell Street. Det er nærmest Dublins hovedgade. Undervejs kommer jeg forbi Garden of Rememberence. En lille park fra 1966 til minde om Påskeopstanden i 1916. Længere nede af gaden kommer jeg også forbi Posthuset, som spillede en stor rolle i pågældende Påskeopstand. Her havde de irske rebeller hovedkontor. Desværre begynder det nu at regne, og den medbragte paraply viser sig værdiløs, så jeg iler retur mod mit hotel. Undervejs smutter jeg dog ind til Harry’s til et frokosttilbud og en Cider.

Baggårdsgade
Jim Larkin

Regnen fortsætter det meste af eftermiddagen, så ikke flere gåture i dag. I stedet et besøg i nærliggende Little Museum of Dublin. Det er er gammelt hus overfor St. Stephens Green, som nu er blevet museum. En lidt irriterende kvinde fortæller om Dublins historie, inden man slippes løs i huset. Mest interessant er U2-rummet.

Aftensmad fra en nærliggende Tesco inden sidste aftenafslapning.

Tirsdag den 11. April

Slut på denne tur muliggjort af Påsken samt 2 Seniordage, der er dukket op i mit liv. Det bliver så også den sidste gang Full Irish. Igen må der levnes. Det begynder at blive pinligt. Så ned til Temple Bar for at tage en lufthavnsbus til Dublin Airport. Som sædvanlig er jeg i god tid, og det bliver ikke i mindre god tid, da Ryan Air er 1 ½ time forsinket. Så der er først ombordstigning kl 14.00. Her tjekker jeg lige flyverens forhjul ud. Forleden kørte en Ryan Air maskine af sporet herude, fordi den punkterede. Men heldigvis er alt godt i dag. Hjemme kl. 17.10 lokal tid. Næste bus til Aarhus er 18.00, og så er jeg helt hjemme en god time senere.