www.henningn.dk

Onsdag den 15. juli

Transportdag i dag.

Afgang fra Hallstatt med lille motorbåd kl. 8.15. Toget kører fra Hallstatt trinbræt kl. 8.30 og rammer 9.57-toget i Attnang-Puchheim kl. 9.57, som så er i Wien ved 12-tiden. På den modsatte perron holder Orient-ekspressen. Den skal jeg ikke med. Jeg har til gengæld godt 1½ times ventetid på Railjet til Budapest. I ventetiden har jeg adgang til 1-klassesloungen, hvor der er gratis kaffe, juice, vingummibamser m.m.

Railjet’en når il Budapest Keleti Pu kl. 16.49. Så er der en kort men varm gåtur til Liechtenstein Apartments. Det tager lidt tid, inden der kommer en med en nøgle og viser mig min lille lejlighed. Men det er ventetiden værd. Det er et super sted. Eget køkken og 40 tommers fladskærms TV med 100-vis af kanaler.

Så ellers ud og shoppe ind til køleskabet og fat i lidt aftensmad, og så ellers bruge aftenen til at lede efter relevante TV-kanaler og vaske tøj i køkkenvasken.

Torsdag den 16. juli

Det er varmt i Budapest. Meget varmt. Jeg starter derfor turistaktiviteterne allerede kl. 9. Først en lang gåtur ned til Donau. Så tværs over den på en bro – godt nok ikke den jeg sigtede efter. Så er man i Budapest’s Buda-del. Så med et tov-tog og til slotsbjerget, som er Budapest’s største seværdighed. Her er et stort slot, flere kirker, gamle huse og fin udsigt over Buda på den ene side og Pest og Donau på den anden. Her går jeg rundt nogle timer, inden jeg taget tov-toget ned igen. Turen hjem er også tværs over Donau. Denne gang ad den rigtige bro. Frokost på vej hjem til lejligheden, som jeg holder mig til de varmeste timer af døgnet. Så kan jeg også se Nicki Sørensen vinde en etape i Tour de France.

Ud på aftenen bliver det til en ny gåtur ad Dohány Utca, Károly Körut, Andrássy Út og Erzsébet Körut, som jo alle er velkendte gader.

Aftensmad fra et lokalt take-away sted som jeg så kan varme i lejlighedens mikrobølgeovn.

Oppe fra slotsbjerget

Fredag den 17. juli

Det lokale kvarter

Dagens første tur går op ad Andrássy Út. Lonely Planet sammenligner den med 5’th Avenue i New York, hvilket nok er lige vel flot.

Et stykke oppe ad den ligger Terror House. Det var hovedkvarter for det ungarske nazistiske parti før og under 2. verdenskrig og for det ungarske KGB – kaldet AVI – fra 1945 til opstanden i 1956. Nu er der museum om de samme perioder. Deraf navnet. Det er et underligt museum. Det spiller mere på følelser end på information. Man bliver nærmest bombarderet med sanseindtryk, men hvad det egentlig går ud på er svært at forstå. Især når man ikke er så skarp til ungarsk.

Herfra fortsætter jeg ad Andrássy Út til befrielsesmonumentet på Heltepladsen. Det lyder da af noget. Heroppe er der også en grim park med et turistslot og en traditionel ungarsk badeanstalt.

Turen tilbage foregår under Andrássy Út. Her er en af Europas ældste metro’er. Den er ikke gravet mere end nogle få meter ned, men er meget sjov og flot.

Herefter er der så varmepause i lejligheden. Ud på aftenen kan man komme udenfor igen. Det bliver til en sjov gåtur rundt i kvartererne Józserváros og Ferencváros. Her er flotte bygninger, almindeligt forfald og lidt folkeliv blandet godt sammen.

Fra den mere slidte del af det lokale kvarter

Lørdag den 18. juli

Underligt - jeg ved det....

Endnu en varm dag i Budapest. Dagens gåtur er inspireret af Lonely Planet. Det er i indre by – den ældste del af Pest. Det er en god gå-guide, for der er mange steder den siger man skal huske at kigge op på de mange gamle huse, som ofte har flotte udsmykninger. Ellers er der også adskillige gader, der er under renovering. Der er de traditionelle dødssyge gågader, med eksotiske Hennes & Mauritz butikker, og så går en del af turen langs Donau. Det er flot, men der er mange turister.

Som sagt er det varmt, så derfor gør jeg nu noget usædvanligt. Jeg tager en bustur rundt i byen. Stor fejl. Den kommer godt nok forbi alle seværdigheder, men faconen er dødssyg. Da de 2 timer er overstået forstår jeg, hvorfor jeg ikke plejer at gøre det.

Ud på eftermiddagen ændrer vejret pludselig karakter. I løbet af ”no time” bliver byen overfaldet af stormvejr, regn og torden. Jeg skynder mig hjem til lejligheden, inden det hele braser sammen om ørerne på mig. Man skal kigge op – der kommer ting flyvene fra altanerne.

Det holder dog op ligeså hurtigt som det kom. Så om aftenen kan jeg brænde de sidste Forinther af på en god italiensk restaurant i nabolaget.