www.henningn.dk

Torsdag den 9. juli

Exit München. Afgang kl. 10.21 og en flot togtur gennem Bayern med togskifte i Freilassing. Næste stop er Berchtesgaden hvor jeg er kl. 12.51.

Fra banegården er der en kort gåtur til Hotel Bavaria i alpehyttestil og et fint værelse med egen balkon med udsigt over et vandløb og en omfartsvej.

På hotellet har jeg fået en folder med en gåtur i og omkring Berchtesgaden. Det er en god gåtur, hvor man også kommer udenfor gængs turistrute. Gåturen tager et par timer og der er mange flotte udsigter hen over Berchtesgaden og over mod de tyske alper. Det er med at kunne sit ”Grüss Got” her i området. Det er den høflige hilsen og folk her er høflige. Så man hilser pænt på dem, man møder undervejs.

Det bliver til en pause på hotellet inden en aftenstur rundt i den Berchtesgadens meget lille centrum. Dagen afsluttes med sigøjner-snitzel med tilhørende fadbamse.

Berchtesgaden og Wartzmann

Fredag den 10. juli

Bunkeren

Efter et solidt morgenmåltid er det afgang med rute 838 kl. 9.00 til Obersalzburg og Dokumentation.

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at ham der med overskægget holdt til her i området. I sin tid var det vel sammen med Berlin hans hovedkvarter.

Dokumentation er et museum om Hitler, Nazismen og 2. verdenskrig. Det er bygget sammen med en af de mange sikkerhedsbunkere i Obersalzburg. Museet er meget seriøst og lidt småkedeligt. Jeg har lejet en audioguide, der fortæller og fortæller og fortæller. Under indtryk af emnets alvorlighed holder jeg det ud en times tid, inden jeg slukker for guiden, og smutter ned for at se bunkerne under museet og derfra ud i friheden.

Så er det videre med en anden bus ad en imponerende vej op til Eagles Nest – Ørneborgen. Den blev bygget som gave til ham med overskægget til hans 50 års fødselsdag i 1938. Det er et fascinerende sted. På trods af halvskummelt vejr er der er god udsigt. Men det er koldt – 7 grader på toppen.

Video - udsigt fra Ørnereden

Ved 1-tiden tager jeg bussen ned og en anden tilbage til Berchtesgaden.

Pause på hotellet inden en aftengåtur i det lille og meget turistprægede centrum i Berchtesgaden. Aftensmaden bliver på hotellet. Jeg klarer mig rimeligt godt på tysk. Jeg kan de vigtigste udtryk – snitzel f.eks.

Ellers kan man sådan en aften vælge mellem en stor fest for turisterne i byens bier-garten med oompah-band eller Innsbruck med Thomas Augustinussen mod Bayern München på TV. Jeg vælger fodbold.

Udsigt fra Ørnereden

Lørdag den 11. juli

Königssee

Afgang med rute 841 kl. 9.05 til Königssee. Det tager kun 10 minutter. Ved ankomsten smutter jeg ned til søen for at sejle en tur på den, med en af de elektriske både.

Turen går til St. Bartholomä. Undervejs passerer vi Echowand. Det får styrmanden til at rejse sig og begynde at spille trompet. Der er nemlig et flot ekko.

Herefter når vi frem til St. Bartholomä hvor jeg – og de fleste andre – hopper af båden. Her går jeg så rundt et par timer og kigger på den fine sø og de flotte bjerge, inden jeg tager båden retur til Königssee. I Königssee smutter jeg så lige hen og ser på byens bobslæde-bane. Det er ikke så tit man møder sådan en.

Jeg misser lige nøjagtig bussen retur til Berchtesgaden. Det giver en times straf i Königssee lilleputby, som er et rent turisthelvede fyldt med souvenirbutikker. Til sidst dukker 841 dog op, og jeg kan tage retur til hotellet og se Tour de France.

Aftenstur bliver rundt i byen og aftensmad bliver i hotellets glimrende restaurant, med en god udsigt over til Wartzmann, der med sine 2.713 meter er Tysklands 3. højeste bjerg.