www.henningn.dk

Boston billedvideo
English version

Torsdag den 25. august

Farvel til hektiske New York. Der er afgang med AMTRAK fra Penn Station kl. 10 AM. Turen til Boston skulle tage godt 4 timer, men tager næsten 6, fordi et afsporet godstog skaber tumult nord for New York. Turen langs kysten til Boston er flot med hav- og bugtudsigt på en stor del af strækningen.

Jeg hopper af toget ved Back Bay stationen i Boston. Herfra er der en kort gåtur til Boston Park Plaza Hotel. Det er også bestilt via Priceline og er et vældig tjekket sted med masser af marmor og flitterstads. Der er hyggepianist i lobbyen, adskillige fancy restauranter som jeg hverken har råd til - eller tøj til - at besøge. Og så det vigtigste - et fint værelse 879 til mig. Her er der kaffemaskine, et kæmpestort fjernsyn, håndklæderne på badeværelset er foldet efter alle kunstens regler og et lille klistermærke på rullen sørger for at toiletpapiret ikke løber løbsk. Sidstnævnte er en feature jeg aldrig har set før.

Efter at have undret mig over det, er det ud for at kigge nærmere på Boston, som vel nok er USA's mest historiske by. Jeg går igennem parken overfor hotellet og ind til downtown. Stemning og tempo er helt anderledes end i New York. Her er tingene noget mere afslappet og tilbagelænet. Efter aftensmad og gåtur i downtown er det tilbage til hotellet til TV og kaffemaskine.

Fra downtown Boston

Fredag den 26. august

Også fra downtown Boston

I Boston er der en gåtur gennem byen, der hedder The Freedom Trail. Jeg køber et rutekort over turen, som man også kan følge ved at gå langs med en rød stribe der enten er malet eller lagt med sten på fortovet.

Selv om jeg ikke er så skarp i historien om den amerikanske uafhængighed, hvor Boston - og de ting man kommer forbi - spillede en stor rolle, så er det en spændende tur alligevel. Første tredjedel af turen foregår i downtown. Den del af byen er selvfølgelig superkommerciel med masser af forretninger. Dem skipper jeg nu, bortset fra Borders, som er en stor boghandel. Det er godt vi ikke har boghandler som Borders i Danmark, og bøger der er så billige, for så ville jeg købe mig fattig i bøger, jeg aldrig fik læst.

Fra downtown går turen forbi et stort frugt- og grøntmarked til North End. North End er rigtig italiensk. Her er der masser af små restauranter og indbyggerne taler engelsk som var de lige trådt ud af en Godfather film.

Fra North End er det så over Charlestown Bridge, som går over Charles River. På den anden side er såmænd Charlestown. Gad vide hvem Charles var? - men han lyder betydningsfuld. Charlestown er et hyggeligt beboelsesområde med gamle fine træhuse. Her slutter The Freedom Trail ved det såkaldt Bunker Hill Monument og det meget gamle krigsskib - USS Constitution - også kendt som Old Ironside. Det ligner forøvrigt til forveksling fregatten Jylland.

Alt i alt en sjov gåtur. Mange tager næsten samme tur i en turist-ting, der skal forestille en gammel sporvogn, men er et helt normalt køretøj på gummihjul. Eller også tager de turen i et ombygget amfibiekøretøj kaldet en Duck-tour. Bruger man sidstnævnte løsning er man tvunget til med jævne mellemrum at råbe "quack-quack" efter de andre turister. Godt jeg valgte at gå.

Fra det gamle krigsskib fra 1797 vælger jeg også at gå retur til Boston Park Plaza, og det var ligesom også nok gåtur for i dag.

Det her er fra North End, Boston - men kunne ligeså godt være fra Sicilien

Lørdag den 27. august

Afslapning ved Charles River

2 gåture i 2 lokale neighbourhoods i dag.

Gåtur 1 er i Back Bay, som ifølge min Rough Guide består af elegante gader med træer, i et fodgængervenligt område, som ser ud næsten som i det 19. århundrede med originale gaslamper. Bortset fra at gaslamperne i mistænkelig grad ser elektriske ud, så er det vist en meget passende beskrivelse. Området ligger tæt ved Charles River hvor min gåtur starter. Det sker ved at gå over Arthur Fiedler broen. Det er et navn alle der i sin tid måtte leve med Grethe Hemmeshøj og Hotel Evergreen på P3 formentlig kan nikke genkendende til. Jeg tror ihvertfald det er derfra, jeg kan huske navnet. Bavianen har åbenbart været fra Boston

I selve Back Bay går jeg op ad Commenwealth Avenue med et park-lignende område midt mellem kørebanerne, og fine - og sikkert dyre - huse på begge sider. Ved enden vender jeg om - meget naturligt vil nogle måske mene - og går ned ad Newbury Street. Det er en gade med en masse tjekkede småforretninger og restauranter, hvor de lokale er i færd med at indtage deres lørdags-brunch. I det hele taget tror jeg aldrig, jeg har set så mange restauranter som her i Boston. Gad vide om de indfødte aldrig laver andet end at æde.

Tur 2 er til Beacon Hill som ifølge Rough Guide et et kvarter med smalle, bakkede gader oplyst af gaslamper og med hyggelige byhuse fra det 19. århundrede. Så bortset fra det med bakkerne, så minder det noget om Back Bay. Og så vidt jeg kan se, er det med gaslamperne også fup her. En række historiske og litterære personer, jeg aldrig har hørt om, har boet på Beacon Hill.. I ny og næ kommer man forbi en tavle for denne og hin berømthed. Det eneste sted jeg har hørt om, er det værtshus, der dannede inspiration til "Cheers" - eller "Sam's Bar", som den hed herhjemme. På vej hjem fra Beacon Hill kommer jeg igennem Public Garden, som er en stor park centralt i Boston. Den slags parker finder man næsten overalt i udlandet, men desværre aldrig i danske byer.

Fra Public Garden

Søndag den 28. august

Godt man ikke er i New Orleans. Her er en kæmpeorkan på vej, og man  har evakueret ½ mio. mennesker. Det fylder en del på TV.

Jeg nøjes med at tage T-banen til forstaden Cambridge, hvor Harvard University ligger. Harvard er, sammen med Yale, et af de fornemste universiteter i USA. Her går jeg rundt og kigger på de fine bygninger og det hyggelige kvarter. På Harvard Square skulle der ifølge min guidebog være dygtige gademusikanter. Tracy Chapman og Bonnie Raitt skal have startet karrieren her. I dag er der dog kun en enkelt, og han skal ikke forvente samme berømmelse.

Fra Harvard tager jeg T-banens red line tilbage til centrum, hvor jeg skifter til green line der kører til Arlington om mit hotel. Green line var USA's første undergrundsbane, bygget i slutninger af det 19. århundrede. Faktisk er det en helt normal sporvognslinie, der bare er gravet nogle få meter ned i jorden.

Næppe den mest succesrige boghandel ved Harvard

Senere på dagen bliver det til en tur med T-banen igen ned til Aquarium og Bostons havn. Det er nu mest en turisthavn med diverse turist-cruises, så den er ikke så interessant. Så jeg tager hjem til Park Plaza igen.

Mandag den 29. august

Public Garden - i regnvejr

Det er en af de ture hvor jeg skal tjekke ud om formiddagen, og så først rejse om aftenen. Det har jeg prøvet før, og jeg er aldrig ret god til at bruge dagen til noget fornuftigt. Når man først har pakket, så er man ligesom indstillet på at skulle hjem.

I dag er ingen undtagelse. Jeg sover længe. Tager min morgenmad på min lokale cafe, der bager det mest lækre brød. Så tjekker jeg ud, og går i biffen. Jeg ser Jim Jarmusch' nye film Broken Flowers med Bill Murray. Den er lidt mærkelig, men meget god faktisk. Resten af dagen fiser jeg den bare af. En burger-frokost på en bar ved Quincy Market i downtown. Her hænger jeg så lidt ud og bagefter går jeg op til Boston Common, en park lige ved siden af Public Gardens. Da dagens lummervarme ved 5-tiden erstattes af regnvejr henter jeg rygsækken på hotellet. Den er tung. Jeg har vist købt alt for mange bøger på den her tur. Jeg tager T-banen til Logan Airport. Det koster 1,25 $. Det er ikke ret tit man kan komme til en lufthavn for under en 10'er.

Jeg tjekker ind på business igen, og denne gang med adgang til Business-loungens bløde lænestole, gratis drikkevarer og små kagehapser. Det måtte jeg ikke da jeg tog afsted fra København. Og så gør det jo ikke noget at man kommer i god tid inden flyafgang kl. 9.30 PM.

Tirsdag den 30. august

Lander i Keflavik tidligt morgen, og så en times ventetid inden jeg kan komme videre til København. Her er jeg ved 1-tiden. Så er det bare ind til København H og finde toget vestpå. Det kører undtagelsesvist som det skal, og ved 5-tiden er jeg tilbage og hjemme i Vejle.