www.henningn.dk


 Hong Kong og Macau
 1. til 13. februar 2009
 

Se også
Hong Kong fotoalbum
Hong Kong billedvideo

Hong Kong dag 1 og 2 billedvideo
Hong Kong dag 3 og 4 billedvideo
Hong Kong dag 5 og 6 billedvideo
Hong Kong dag 7 og 8 billedvideo
Macau billedvideo
Hong Kong sidste dag billedvideo

English version

Søndag den 1. februar

Der er afgang med lufthavnsbussen til Billund kl. 8.15. Det passer udmærket med flyafgang til Amsterdam kl. 10.55. Her er der et par timers ventetid inden en stor KLM-flyver letter mod Hong Kong kl. 15.15.

Det tager godt 11 timer at flyve så langt væk. Det er kedeligt og skal bare overståes. Uret skal stilles 7 timer frem, så et eller andet sted over Mongoliet bliver det vist mandag.

Mandag den 2. februar

Flyveren lander i Hong Kongs nye store lufthavn kl. 9.30 lokal tid. Jeg får hurtigt fat i min bagage og kommer ud af lufthavnen. Det første jeg gør, er at købe et af de i kollektive trafikkredse så berømte Octopus-kort. Det var det første Rejsekort i verden. Det kan bruges som betaling ved alle rejser med kollektiv trafik i Hong Kong.

Lufthavnstoget ind til Kowloon er hurtigt og effektivt. Fra stationen i Kowloon er der er der en gratis Hotel-shuttle bus. Den tager jeg, og hopper af ved YMCA Salisbury, som er mit hotel i Hong Kong. Selv om det er tidligt, kan jeg godt få mit nøglekort til værelse 1367. Det er på 13. etage, og indeholder alle fornødenheder, inclusive et lille fad med frugt. Fra værelset er der en flot udsigt over Victoria Harbour. Det er også et ekstra plus.

Hong Kongs geografi
 

Avenue of Stars

Slagplanen mod jetlag hedder nu et par timers søvn. Jeg har stort set ikke sovet undervejs, så det fungerer fint. Ved 3-tiden er turisten så klar til at kigge sig omkring. Første indtryk bliver med en af de gamle grønne Star-ferries over til den del af Hong Kong Island, der godt kunne forveksles med en stor shopping-mall.

Om aftenen bliver det til en tur langs Avenue of Stars. Det er tæt ved mit hotel. Udsigten over havnen til de neon-oplyste skyskrabere ovre på Hong Kong Island er fantastisk. Kl. 8 starter der er show – ”A Symphony of Lights” – som er rigtigt flot. Tilsat hårdtpumpet kineser-disco går et vældigt lysshow i gang på bygningerne. Neonlysene blinker i takt til musikken, og fra bakkerne bagved skyskraberne kommer der laser-lys, der lyser bygningerne op.

Efter dette show bliver det til en kort aftengåtur i det neon-glade Kowloon. Jeg går op ad Nathan Road, hvor der overalt er muligheder for at købe et næsten ægte Rolex-ur. Det vælter også med tilbud om at få masseret sine fødder. Og så insisterer de påtrængende indiske og pakistanske skræddere på, at jeg da umuligt kan undvære et fint nyt hjemmesyet jakkesæt. Mig – et jakkesæt – de må være tossede.

Videoklip fra "A Symphony of Light" - klik her

Lysshow over Hong Kong

Tirsdag den 3. februar

Buddha - eller er det Fedtmule - siger tuttelu....

Jeg opdager endnu en feature ved hotellet fra morgenstunden. Dagens udgave af South China Morning Post bliver leveret til døren. Fint nok.

Ellers er der 2 ture på programmet i dag. Begge går i højderne.

Første tur går til en af de store Hong Kong øer, som hedder Lantau. Det er med metro til Tung Chung og derfra en lang og flot tur med svævebane til Ngong Ping. I Ngong Ping er der 2 seværdigheder. Den ene er Tian Tan Buddha, som er en kæmpestor Buddha-figur på toppen af en bakke. Man går ad 260 trappetrin for at komme derop. Selve figuren er 23 meter høj, og skulle veje 202 tons, hvis nogen skulle finde på at løfte den. Det der undrer mest ved figuren, er de bemærkelsesværdige Fedtmule-ører.

Den anden seværdighed er Po Lam Monestary. Det er også Buddhistisk. Umiddelbart tror man der er ild i skidtet når man går derind, med det viser sig bare at være de besøgende, der brænder røgelse af. Det er et sjovt sted fordi der er så meget liv og så er der altså en bemærkelsesværdig lugt. Buddhister dyrker ikke deres religion i store forsamlinger som vi er vant til. De kommer bare forbi, sætter ild til 3 røgelsespinde og beder typisk 3 bønner – en for et langt liv, en for et godt helbred og en for velstand.

The Peak Tram

Udsigt fra The Peak

Tur 2 er sent på eftermiddagen og indebærer endnu et alternativt transportmiddel, nemlig en næsten lodretkørende tovbane. Det foregår på Hong Kong Island og tovbanen kører op til ”The Peak”, hvor der er en storslået udsigt over Hong Kong og Victoria Harbour. På traditionel maner så er hele herligheden pakket godt ind i en shopping-mall. Jeg har valgt det helt rigtige tidspunkt for en udflugt herop. Dels er det rimeligt klart vejr, og dels er jeg kommet lige før solnedgang. Så kan man se de mange skyskrabere på Hong Kong Island både i dagslys – og mere imponerende – når de alle sammen er lyst op af lamper og neon. Ifølge Lonely Planet skulle det være en af de mest imponerende udsigter i verden. Den er i hvert fald fin.

Videoklip fra "The Peak" - klik her
På tur med "The Peak Tram" - klik her

Onsdag den 4. februar

Mange tror at Hong Kong er en stor kæmpe by fyldt med høje huse. Det er ikke rigtigt. Hong Kong er også et grønt område med bakker, natur og uvejsomt terræn. Rundt omkring i det landskab har man så bygget ”New Towns”. Det er en klynge højhuse, der vel har ca. 40 etager. Så har man lavet infrastruktur i form af veje og ikke mindst gode kollektive trafikforbindelser til centrum, og så smidt omkring ½ mio. mennesker ind i sådan en ”New Town”.

Kassehuse i Tin Shui Wan

Nielsen havde ikke det rette grej til at fotografere fugle - derfor et billede af en der havde.

Tin Shui Wan er en sådan ”New Town”. Her tager jeg ud fra morgenstunden. Det er egentlig ikke for at se Tin Shui Wan, men derimod Hong Kong Wetland Park, som er et marskområde med fugleliv som man så har gjort til en lille seværdighed. Her render jeg rundt et par timer i naturlige omgivelser og med 40 etagers boligblokke som baggrundsbillede.

 

Dagens sene tur går i sport. Den største sportsgren i Hong Kong er galopløb. Katedralen for galopløb i Hong Kong hedder Happy Valley. Turen derud foregår med sporvogn. Happy Valley har plads til ca. 50.000 tilskuere og er omgivet af endnu flere højhuse. Det er høj og lav i Hong Kong der går til galop. Udenfor VIP-indgangen står der fotografer for at tage billeder af de rige, som så kommer i avisen i morgen. Vi andre vælger en anden adgangsvej. Til gengæld skal man så ikke betale, når man er turist. Jeg tror det meste af Hong Kong er mødt op sådan en ganske almindelig onsdag aften, som er den ugentlige løbsdag. Der spilles helt vildt på galopløbene. Et ganske almindeligt bukkeløb omsætter for omkring 30 mio. danske kroner i totalisatoren. Det kan hænge sammen med at det er et spillegalt folkefærd, samtidig med at galop faktisk er det eneste man kan spille på lovligt i Hong Kong. Det betyder ikke nødvendigvis at der ikke spilles på andre ting – men det er illegalt – og en helt anden historie.

Opløb fra Happy Valley - klik her

Dyb koncentration på Happy Valley

Torsdag den 5. februar

Sådan en lampe vil jeg også ha'......

Endnu en dag med 2 kvalificerede ture.

Tur 1 starter på min favoritbåd fra Star Ferry. Formedels 1,50 kr. tøffer den konstant tværs over havnen mellem Kowloon og Hong Kong Island. Fra Star Ferry’s terminal går jeg hen til Pier 5, hvorfra jeg tager en ”Fast Ferry” til Cheung Chau. Cheung Chau er en af mange Hong Kong øer. Det tager en god ½ time at sejle derud, og når man går i land er det som om man er kommet til en helt anden verden. Her er ingen skyskrabere, shopping-malls og ingen biler. Til gengæld er her en alletiders hyggelig lille fiskerby, hvor man kan gå rundt i små gader fyldt med familiedrevne småbutikker. Rundt omkring finder man også et par templer som benyttes flittigt af de lokale, og på havnen er dagens fangst kommet ind og lagt til tørre. Væsentlige seværdigheder er her såmænd ikke, måske lige bortset fra det lille buddhist-tempel Pak Tai. Efter at have gennemtravet dette hyggelige sted, tager jeg så en ”Slow Ferry” retur til Hong Kong Island. Den er knap en time om turen.

Hvor tur 1 var til rolige omgivelser er 2 tur til de mere hektiske dele af Hong Kong. Den starter med metro fra min lokale station Tsim Sha Tsui og så et par stationer nordpå til Prince Edward. Her er der en kort gåtur til Yuen Po Street Bird Garden. Her er et fænomen jeg også har set i Singapore. Voksne mænd møder op med deres pip-fugl i et bur. Så bliver pip-hans’ bur hængt op i en krog, og så går snakken ellers. Både blandt mænd og fugle. De flotte fuglebure er et studie i sig selv. Lige ved siden af, har en række fuglehandlere strategisk placeret deres butikker, så der er et mægtigt pipperi.

Fra fuglemarkedet går jeg hen til Tung Choi Street Market – også kendt som kvindernes marked. Det er en lang lang gade fyldt med småsælgere. Det er mest tøj og sko og andre daglige fornødenheder man kan købe her. Der er et leben uden lige, og det er vanskeligt at komme frem mellem de mange boder og de mange mennesker.

Stolte som få...........

Gademarked - eller gedemarked

Derfra går jeg over til et andet berømt marked, nemlig Temple Street Night Market. Det er der ikke rigtigt gang i endnu. Det er nok for tidligt. Temple Street Night Market er kendt som mændenes marked. Her sælges primært gadgets og alt muligt elektronisk gejl.

Til sidst er det ned ad Nathan Road med masser af neon-butikker, og hjem til mit hotel. Turisten har været så flittig i dag, at han synes han har fortjent den store buffet i hotellets restaurant.

Udbrudsforsøg på fuglemarkedet - klik her

Gadeliv på Nathan Road - klik her

Fredag den 6. februar.

Tur 1 går først med metro ud til Fanling – endnu en ”New Town”. Derude – midt i en industrikvarter – starter tur 1 – alias Lung Yeuk Tau Heritage Trail. Her er jeg virkelig udenfor gængs turistrute. Det er en spændende gåtur på 4-5 km. Turen går først forbi Tang Chun Ling Ancestral Hall, som er opført til minde om stifteren af Tang-klanen. Herefter fortsætter jeg og kommer forbi 5-6 såkaldte ”Walled Cities”, som er gamle bysamfund omgivet af høje mure. Sådan byggede man for år tilbage for at beskytte sig mod fjenderne. Teknisk set kan man godt gå ind i disse byer nu om stunder, men der er næsten alle steder placeret en hidsig køter ved indgangen, som ikke er indstillet på at lade turister og andre ukendte gå forbi. Den slags gider jeg ikke diskutere med. Jeg må nøjes med at kigge på udefra.

Turen slutter i Siu Hang Tsuen, hvorfra den grønne minibus 56K kører retur til Fanling.

Walled City
 

Røgelse og Myrra skær. Man Mo.

Hvor jeg var stort set alene på tur 1, så er det noget ganske andet på tur 2. Den går tværs over havnen til hyperhektiske Hong Kong Island. Jeg tager en afsindig lang rullende trappe op til det de kalder ”mid-level”. Det er første gang jeg har set en rullende trappe blive brugt som egentlig transportmiddel. Om morgenen kører den nedad, når folk skal på arbejde. På et tidspunkt vender de den så om, og så kører den opad resten af dagen. Fra mid-level går jeg ned ad Hollywood Road til Man Mo Templet. Her er simpelthen hysterisk aktivitet med masser af mennesker der brænder deres røgelsespinde af og bukker 3 gange mod den lokale Buddha-figur. Desuden er der afbrænding af hvad jeg tror, er falske penge-sedler. Denne skik bruges vist nok for at sikre sig, at man kan klare sig når man kommer til dødsriget.

Herefter drysser jeg lidt rundt i det kinesiske kvarter Sheung Wan, med mange småbutikker. Her er der også en lang række af de såkaldt Herbal-shops – en slags apoteker for alternativ medicin. Føler du dig sløj, går du bare ind og fortæller hvad der er i vejen. Så finder den lokale Herbalist en række urter frem, som han koger sammen til en suppe. Den kan du så enten tage med hjem eller indtage på stedet – og vupti – du er rask igen.

Til sidst tusser jeg så ned til min Star Ferry igen, der sikkert som altid bringer mig retur til mit hotel i Kowloon.

Aftensejltur med Star Ferry - klik her

Højhus og gadelampe

Lørdag den 7. februar

Kunne ikke lade være....

Dagens tur går til forlystelsesparken Ocean Park. Den er stor og populær – så populær at det nye Disneyland i Hong Kong aldrig rigtigt er slået igennem. Det kan man også se på tilstrømningen til rute 629, der kører fra centrum til Ocean Park. Køen er lang, men heldigvis drøner den ene bus efter den anden afsted.

I Ocean Park er der alt hvad der skal være af forlystelser. Dertil kommer delfinshow, akvarium, pandaer og meget andet. Så der kan man sagtens gå rundt nogle timer, indtil man bliver træt af de mange skævøjede børn.

Pausefisk - klik her

Afterfølgende var planen at gå ind til byen Aberdeen, som ikke er en skotsk havneby, men en gammel fiskerby i Hong Kong, der nu er blevet besat af en hoben højhuse. Gåturen derind viser sig dog urimelig lang, og ikke særlig nem. Heldigvis kommer jeg forbi en lille havn undervejs, hvor jeg kan hyre en lokal gammel båd – en såkaldt Sampan – til at gøre turen ad vandvejen. Så får jeg også kigget på de gamle fiskerbåde og husbåde, der stadig er opankret ved Aberdeen. I gamle dage var det normalt at bo på vandet. Det er meget sjældent nu om stunder. Jeg hopper af min båd ved en lille mole i Aberdeen. Her finder jeg en bus der kører tværs over Hong Kong Island til Central, hvorfra gode gamle Star Ferry klarer det sidste lille stykke til hotellet.

Fiskeri ved Aberdeen

Nok tur for i dag. I stedet for mere aktivitet får jeg bl.a. læst i South China Morning Post. Man overvejer indførelse af mindsteløn i Hong Kong. 24 HK$ - svarende til ca. 15 kr. er foreslået. Det synes arbejdsgiverne er alt for meget. Måske er det på grund af lønniveauet at der er så mange ansatte på hotellet. Det er utroligt hvad der bare går rundt af mennesker og laver ingenting, og mit værelse bliver serviceret 2-3 gange om dagen. Toiletpapir-enden bliver foldet efter alle kunstens regler, og da jeg høfligt afslår stuepigens tilbud om at ”tæppe af” (svarende til at løfte det ene hjørne af sengetæppet lidt), ja så går hun i stedet for ud på gangen for at støve planterne lidt af.

Til uge 2