Søndag
den 1. februar
Der er
afgang med lufthavnsbussen til Billund kl. 8.15. Det passer udmærket med
flyafgang til Amsterdam kl. 10.55. Her er der et par timers ventetid inden en
stor KLM-flyver letter mod
Hong Kong kl. 15.15.
Det tager
godt 11 timer at flyve så langt væk. Det er kedeligt og skal bare overståes.
Uret skal stilles 7 timer frem, så et eller andet sted over Mongoliet bliver det
vist mandag.
Mandag
den 2. februar
Flyveren lander i Hong Kongs nye store
lufthavn kl. 9.30 lokal tid. Jeg
får hurtigt fat i min bagage og kommer ud af lufthavnen. Det første jeg
gør, er at købe et af de i kollektive trafikkredse så berømte Octopus-kort. Det var det første Rejsekort i verden. Det kan bruges som
betaling ved alle rejser med kollektiv trafik i
Hong Kong.
Lufthavnstoget ind til Kowloon er hurtigt og effektivt. Fra stationen i
Kowloon er der er der en gratis Hotel-shuttle bus. Den tager jeg, og
hopper af ved
YMCA Salisbury, som er mit hotel i Hong Kong. Selv om det
er tidligt, kan jeg godt få mit nøglekort til værelse 1367. Det er på
13. etage, og indeholder alle fornødenheder, inclusive et lille fad med
frugt. Fra værelset er der en flot udsigt over Victoria Harbour. Det er
også et ekstra plus. |
|
|
Slagplanen mod jetlag hedder nu et par timers søvn. Jeg har stort set
ikke sovet undervejs, så det fungerer fint. Ved 3-tiden er turisten så
klar til at kigge sig omkring. Første indtryk bliver med en af de gamle
grønne Star-ferries over til den del af Hong Kong Island, der godt kunne
forveksles med en stor shopping-mall.
Om
aftenen bliver det til en tur langs Avenue of Stars. Det er tæt ved mit
hotel. Udsigten over havnen til de neon-oplyste skyskrabere ovre på Hong
Kong Island er fantastisk. Kl. 8 starter der er show – ”A Symphony of
Lights” – som er rigtigt flot. Tilsat hårdtpumpet kineser-disco går et
vældigt lysshow i gang på bygningerne. Neonlysene blinker i takt til
musikken, og fra bakkerne bagved skyskraberne kommer der laser-lys, der
lyser bygningerne op. |
Efter
dette show bliver det til en kort aftengåtur i det neon-glade Kowloon.
Jeg går op ad Nathan Road, hvor der overalt er muligheder for at købe et
næsten ægte Rolex-ur. Det vælter også med tilbud om at få masseret sine
fødder. Og så insisterer de påtrængende indiske og pakistanske skræddere
på, at jeg da umuligt kan undvære et fint nyt hjemmesyet jakkesæt. Mig –
et jakkesæt – de må være tossede.
Videoklip fra "A Symphony of Light" - klik
her |
|
Tirsdag
den 3. februar
|
Jeg opdager endnu en feature ved hotellet fra morgenstunden. Dagens
udgave af South China Morning Post bliver leveret til døren. Fint nok.
Ellers er der 2 ture på programmet i dag. Begge går i højderne.
Første tur går til en af de store Hong Kong øer, som hedder Lantau. Det
er med metro til Tung Chung og derfra en lang og flot tur med svævebane
til
Ngong Ping. I Ngong Ping er der 2 seværdigheder. Den ene er Tian Tan
Buddha, som er en kæmpestor Buddha-figur på toppen af en bakke. Man går
ad 260 trappetrin for at komme derop. Selve figuren er 23 meter høj, og
skulle veje 202 tons, hvis nogen skulle finde på at løfte den. Det der
undrer mest ved figuren, er de bemærkelsesværdige Fedtmule-ører. |
Den
anden seværdighed er Po Lam Monestary. Det er også Buddhistisk.
Umiddelbart tror man der er ild i skidtet når man går derind, med det
viser sig bare at være de besøgende, der brænder røgelse af. Det er et
sjovt sted fordi der er så meget liv og så er der altså en
bemærkelsesværdig lugt. Buddhister dyrker ikke deres religion i store
forsamlinger som vi er vant til. De kommer bare forbi, sætter ild til 3
røgelsespinde og beder typisk 3 bønner – en for et langt liv, en for et
godt helbred og en for velstand. |
|
|
Tur 2
er sent på eftermiddagen og indebærer endnu et alternativt
transportmiddel, nemlig en næsten lodretkørende tovbane. Det foregår på
Hong Kong Island og tovbanen kører op til ”The Peak”, hvor der er en
storslået udsigt over Hong Kong og Victoria Harbour. På traditionel
maner så er hele herligheden pakket godt ind i en shopping-mall. Jeg har
valgt det helt rigtige tidspunkt for en udflugt herop. Dels er det
rimeligt klart vejr, og dels er jeg kommet lige før solnedgang. Så kan
man se de mange skyskrabere på Hong Kong Island både i dagslys – og mere
imponerende – når de alle sammen er lyst op af lamper og neon. Ifølge
Lonely Planet skulle det være en af de mest imponerende udsigter i
verden. Den er i hvert fald fin.
Videoklip
fra "The Peak" - klik her
På tur med "The
Peak Tram" - klik her |
Onsdag
den 4. februar Mange
tror at Hong Kong er en stor kæmpe by fyldt med høje huse. Det er ikke
rigtigt. Hong Kong er også et grønt område med bakker, natur og uvejsomt
terræn. Rundt omkring i det landskab har man så bygget ”New Towns”. Det
er en klynge højhuse, der vel har ca. 40 etager. Så har man lavet
infrastruktur i form af veje og ikke mindst gode kollektive
trafikforbindelser til centrum, og så smidt omkring ½ mio. mennesker ind
i sådan en ”New Town”. |
|
|
Tin Shui Wan er en sådan ”New Town”. Her tager jeg ud fra morgenstunden.
Det er egentlig ikke for at se Tin Shui Wan, men derimod
Hong Kong
Wetland Park, som er et marskområde med fugleliv som man så har gjort
til en lille seværdighed. Her render jeg rundt et par timer i naturlige
omgivelser og med 40 etagers boligblokke som baggrundsbillede.
|
Dagens
sene tur går i sport. Den største sportsgren i Hong Kong er galopløb.
Katedralen for galopløb i Hong Kong hedder
Happy Valley. Turen derud
foregår med sporvogn. Happy Valley har plads til ca. 50.000 tilskuere og
er omgivet af endnu flere højhuse. Det er høj og lav i Hong Kong der går
til galop. Udenfor VIP-indgangen står der fotografer for at tage
billeder af de rige, som så kommer i avisen i morgen. Vi andre vælger en
anden adgangsvej. Til gengæld skal man så ikke betale, når man er
turist. Jeg tror det meste af Hong Kong er mødt op sådan en ganske
almindelig onsdag aften, som er den ugentlige løbsdag. Der spilles helt
vildt på galopløbene. Et ganske almindeligt bukkeløb omsætter for
omkring 30 mio. danske kroner i totalisatoren. Det kan hænge sammen med
at det er et spillegalt folkefærd, samtidig med at galop faktisk er det
eneste man kan spille på lovligt i Hong Kong. Det betyder ikke
nødvendigvis at der ikke spilles på andre ting – men det er illegalt –
og en helt anden historie.
Opløb fra Happy Valley - klik her |
|
Torsdag
den 5. februar
|
Endnu en dag med 2 kvalificerede ture.
Tur 1 starter på min favoritbåd fra
Star Ferry. Formedels 1,50 kr.
tøffer den konstant tværs over havnen mellem Kowloon og Hong Kong
Island. Fra Star Ferry’s terminal går jeg hen til Pier 5, hvorfra jeg
tager en ”Fast Ferry” til Cheung Chau. Cheung Chau er en af mange Hong
Kong øer. Det tager en god ½ time at sejle derud, og når man går i land
er det som om man er kommet til en helt anden verden. Her er ingen
skyskrabere, shopping-malls og ingen biler. Til gengæld er her en
alletiders hyggelig lille fiskerby, hvor man kan gå rundt i små gader
fyldt med familiedrevne småbutikker. Rundt omkring finder man også et
par templer som benyttes flittigt af de lokale, og på havnen er dagens
fangst kommet ind og lagt til tørre. Væsentlige seværdigheder er her
såmænd ikke, måske lige bortset fra det lille buddhist-tempel Pak Tai.
Efter at have gennemtravet dette hyggelige sted, tager jeg så en ”Slow
Ferry” retur til Hong Kong Island. Den er knap en time om turen. |
Hvor tur 1 var til rolige omgivelser er 2 tur til de mere hektiske dele
af Hong Kong. Den starter med metro fra min lokale station Tsim Sha Tsui
og så et par stationer nordpå til Prince Edward. Her er der en kort
gåtur til
Yuen Po Street Bird Garden. Her er et fænomen jeg også har set
i Singapore. Voksne mænd møder op med deres pip-fugl i et bur. Så bliver
pip-hans’ bur hængt op i en krog, og så går snakken ellers. Både blandt
mænd og fugle. De flotte fuglebure er et studie i sig selv. Lige ved
siden af, har en række fuglehandlere strategisk placeret deres butikker,
så der er et mægtigt pipperi.
Fra fuglemarkedet går jeg hen til Tung Choi Street Market – også kendt
som kvindernes marked. Det er en lang lang gade fyldt med småsælgere.
Det er mest tøj og sko og andre daglige fornødenheder man kan købe her.
Der er et leben uden lige, og det er vanskeligt at komme frem mellem de
mange boder og de mange mennesker. |
|
|
Derfra går jeg over til et andet berømt marked, nemlig Temple Street
Night Market. Det er der ikke rigtigt gang i endnu. Det er nok for
tidligt. Temple Street Night Market er kendt som mændenes marked. Her
sælges primært gadgets og alt muligt elektronisk gejl.
Til sidst er det ned ad Nathan Road med masser af neon-butikker, og hjem
til mit hotel. Turisten har været så flittig i dag, at han synes han har
fortjent den store buffet i hotellets restaurant.
Udbrudsforsøg på fuglemarkedet - klik her
Gadeliv på
Nathan Road - klik her |
Fredag
den 6. februar.
Tur 1 går først med metro ud til Fanling – endnu en ”New Town”. Derude –
midt i en industrikvarter – starter tur 1 – alias
Lung Yeuk Tau Heritage
Trail. Her er jeg virkelig udenfor gængs turistrute. Det er en spændende
gåtur på 4-5 km. Turen går først forbi Tang Chun Ling Ancestral Hall,
som er opført til minde om stifteren af Tang-klanen. Herefter fortsætter
jeg og kommer forbi 5-6 såkaldte ”Walled Cities”, som er gamle bysamfund
omgivet af høje mure. Sådan byggede man for år tilbage for at beskytte
sig mod fjenderne. Teknisk set kan man godt gå ind i disse byer nu om
stunder, men der er næsten alle steder placeret en hidsig køter ved
indgangen, som ikke er indstillet på at lade turister og andre ukendte
gå forbi. Den slags gider jeg ikke diskutere med. Jeg må nøjes med at
kigge på udefra.
Turen slutter i Siu Hang Tsuen, hvorfra den grønne minibus 56K kører
retur til Fanling. |
|
|
Hvor
jeg var stort set alene på tur 1, så er det noget ganske andet på tur 2.
Den går tværs over havnen til hyperhektiske Hong Kong Island. Jeg tager
en afsindig lang rullende trappe op til det de kalder ”mid-level”. Det
er første gang jeg har set en rullende trappe blive brugt som egentlig
transportmiddel. Om morgenen kører den nedad, når folk skal på arbejde.
På et tidspunkt vender de den så om, og så kører den opad resten af
dagen. Fra mid-level går jeg ned ad Hollywood Road til Man Mo Templet.
Her er simpelthen hysterisk aktivitet med masser af mennesker der
brænder deres røgelsespinde af og bukker 3 gange mod den lokale
Buddha-figur. Desuden er der afbrænding af hvad jeg tror, er falske
penge-sedler. Denne skik bruges vist nok for at sikre sig, at man kan
klare sig når man kommer til dødsriget. |
Herefter drysser jeg lidt rundt i det kinesiske kvarter Sheung Wan, med
mange småbutikker. Her er der også en lang række af de såkaldt
Herbal-shops – en slags apoteker for alternativ medicin. Føler du dig
sløj, går du bare ind og fortæller hvad der er i vejen. Så finder den
lokale Herbalist en række urter frem, som han koger sammen til en suppe.
Den kan du så enten tage med hjem eller indtage på stedet – og vupti –
du er rask igen.
Til sidst tusser jeg så ned til min Star Ferry igen, der sikkert som
altid bringer mig retur til mit hotel i Kowloon.
Aftensejltur med Star Ferry - klik her |
|
Lørdag
den 7. februar
|
Dagens tur går til forlystelsesparken
Ocean Park. Den er stor og populær
– så populær at det nye Disneyland i Hong Kong aldrig rigtigt er slået
igennem. Det kan man også se på tilstrømningen til rute 629, der kører
fra centrum til Ocean Park. Køen er lang, men heldigvis drøner den ene
bus efter den anden afsted.
I
Ocean Park er der alt hvad der skal være af forlystelser. Dertil kommer
delfinshow, akvarium, pandaer og meget andet. Så der kan man sagtens gå
rundt nogle timer, indtil man bliver træt af de mange skævøjede børn.
Pausefisk - klik her |
Afterfølgende var planen at gå ind til byen Aberdeen, som ikke er en
skotsk havneby, men en gammel fiskerby i Hong Kong, der nu er
blevet besat af en hoben højhuse. Gåturen derind viser sig dog urimelig
lang, og ikke særlig nem. Heldigvis kommer jeg forbi en lille havn
undervejs, hvor jeg kan hyre en lokal gammel båd – en såkaldt Sampan –
til at gøre turen ad vandvejen. Så får jeg også kigget på de gamle
fiskerbåde og husbåde, der stadig er opankret ved Aberdeen. I gamle dage
var det normalt at bo på vandet. Det er meget sjældent nu om stunder.
Jeg hopper af min båd ved en lille mole i Aberdeen. Her finder jeg en
bus der kører tværs over Hong Kong Island til Central, hvorfra gode
gamle Star Ferry klarer det sidste lille stykke til hotellet. |
|
Nok tur
for i dag. I stedet for mere aktivitet får jeg bl.a. læst i South China Morning
Post. Man overvejer indførelse af mindsteløn i Hong Kong. 24 HK$ - svarende til
ca. 15 kr. er foreslået. Det synes arbejdsgiverne er alt for meget. Måske er det
på grund af lønniveauet at der er så mange ansatte på hotellet. Det er utroligt
hvad der bare går rundt af mennesker og laver ingenting, og mit værelse bliver
serviceret 2-3 gange om dagen. Toiletpapir-enden bliver foldet efter alle
kunstens regler, og da jeg høfligt afslår stuepigens tilbud om at ”tæppe af”
(svarende til at løfte det ene hjørne af sengetæppet lidt), ja så går hun i
stedet for ud på gangen for at støve planterne lidt af.
Til
uge 2
|