www.henningn.dk

Fredag den 8. april

Skulptur på Zwinger-slottet

Farvel til Prag. Med toget fra Prag Holesevice kl. 9.30 og i Dresden 2½ time senere.

Taxa til Rothenburger Hof mit stjernehotel her i Dresden. Bare det forhold at der ligger en lille haps Ritter sport på sengen ved ankomst, fortæller jo alt om klassen.

Jeg har købt en slags weekend-pakke til hotellet, der også indeholder et "Dresden-card", der giver gratis kollektiv trafik og gratis adgang til nogle museer i 48 timer. Desuden indeholder pakken en gratis "Stadtrundfahrt" med dobbeltdækkerbus. Så den begynder jeg med. Det er egentlig en god måde at lære en by lidt at kende på. Det giver lige et overblik over byen, og der bliver sat et par krydser på kortet ved steder der skal besøges senere.

Turen slutter midt i Altstadt, hvor byens monumenter befinder sig. Man kan næsten tale om "Den sorte firkant" for flere af monument-bygningerne er så stærkt angrebne af luftforureningen, at de næsten er helt sorte. Der arbejdes dog på sagen med store restaurerings-projekter. Måske skulle man overveje også at arbejde på at nedbringe luftforureningen.

Renoveringen foregår bl.a. på slottet Zwinger. Det er imponerende flot og stort med en mængde skulpturer og springvand. Her render jeg rundt en times tid, ikke mindst fordi slottet er meget "fotogent" med mange spændende detaljer. Jeg snyder også og besøger et lille Rustningsmuseum i det ene hjørne af slottet, nu hvor det er gratis.

Derfra videre til en anden gammel bygning kaldet "Schloss". Den er også flot med et langt maleri kaldet "Prinsernes procession", der dækker hele den 102 meter lange ydermur.

Også fra Zwinger

Der arbejdes på sagen - Schloss i forgrunden - Frauenkirche i baggrunden

Herfra til Frauenkirche som er Dresdens helt store restaureringsprojekt. Kirken blev bygget i 1738, men blev ødelagt under bombningen af Dresden i slutningen af 2. verdenskrig. Det kommunistiske regime erklærede kirken for et krigsmonument, og det umuliggjorde en restaurering. Først efter genforeningen kom der gang i det, og man forventer at være færdig i 2006.

I det hele taget har bombningerne af Dresden sat alvorligt præg på byens arkitektur. Store dele af byen blev ødelagt og erstattet af "Gjellerup-park" lignende betonhøjhuse. Og den slags byggeri pynter - efter min mening - ikke, og da slet ikke i centrum af en by.

Fra Altstadt tager jeg en sporvogn til Neustadt, hvor mit hotel ligger. Det er som at komme til en helt anden verden. Der er masser af cafeer og især etniske spisesteder. Her hersker det alternative Tyskland. Der er hip-hoppere i store trøjer på gadehjørnerne, mange sælsomme butikker og flotte graffiti-malerier på mange huse. Her går jeg så lidt rundt - og får noget aftensmad - inden jeg smutter hjem til Rothenburger Hof og smækker fødderne op.

Lørdag den 9. april

Jeg har lavet mig selv en lidt snedig udflugt i dag.

Jeg starter med en lang sporvognstur med 41'eren til Kleinzschahwitz. Herfra er der en lille gåtur ned til en lille færge, der sejler tværs over Elben til Pillnitz.

I Pillnitz ligger Schloss Pillnitz med en stor og flot park udenom. Slottet var sommerresidens for Sachsens konger og dronninger i perioden fra 1765 til 1918. Både park og slot er flotte. Der er nogle museer i slottet, men de har heldigvis lukket.

Fra Schloss Pillnitz

Graffiti på Schloss Pillnitz - eller er det Tintin i Tibet?

Fra Pillnitz går det så med bus 83 til Körnerplatz. Herfra går der en bjergbane op til Louisenhof, angiveligt med en fin udsigt over Dresden og Elben. Men her i den gamle arbejder og bonderepublik er selv udsigten blevet privatiseret. Ihvertfald kræver det, at man gør forretninger med en restaurant for at nyde udsigten, og det vil jeg ikke. Under alle omstændigheder er vejret også ved at være så skummelt, at udsigten er begrænset.

Vel nede på Körnerplatz er det begyndt at regne for alvor. Men heldigvis er der et pizzaria lige ved hånden og klokken har godt og vel passeret frokosttid, og så ligger løsningen jo ligefor. Da jeg skal betale for min pizza har pizzariet en sjov lille feature, som jeg ikke har oplevet før. Man skal sige et tal mellem 1 og 40, og trækker man så det samme tal fra en krukke, så er maden gratis. Jeg siger nr. 1 - og trækker - nr. 1. Så frokosten var gratis i dag :-)

Fra Körnerplatz går jeg veltilfreds i regnen over den fine Elben-bro Loschwitzer Brücke - også kaldet "Blaues Wunder" på grund af broens farve. Fra den anden side tager jeg sporvogn 42 retur til Dresden Altstadt.

Nu både regner det, det blæser og det er koldt, så det er tid til indendørs sysler. Det er forøvrigt første dårligt-vejr dag på hele turen.

Jeg besøger Verkehrsmuseum Dresden, et lille museum med gamle tog og sporvogne. Og så er der også nogle sjove gamle østeuropæiske biler - Trabant og Wartburg for at nævne nogle jeg kender. Der bliver også tid til shopping i et nærliggende indkøbscenter. Blanke CD'ere kan med fordel købes i Tyskland. Jeg køber også Kurt Vonneguts berømte bog "Slagtehus 5" på engelsk. Bogen handler om de allieredes bombning af Dresden.

Så er det ellers hjem til hotellet. Lidt afslapning inden aftensmad - denne gang mod betaling - på kebab-cafeen Ararat. Herefter retur til hotellet da vejret ikke er til andet. På hotellet er der gratis kaffe, og ikke mindst tilhørende mazarinkage, så det er jo ikke så tosset.

Søndag den 10. april

Herrelang gåtur i dag. Men først med sporvogn til Fetscherplatz. Herfra en gåtur rundt i boligkvarteret Striesen. Striesen er et eksempel på, hvordan næsten alle boliger og boligblokke er blevet saneret efter murens fald. I mine øjne er det faktisk gjort ret flot.

Fra Striesen til fods til Grosser Garten, en kæmpepark i Dresden. Den er flot og med et fint lille slot i midten. I det ene hjørne er der en lille zoo, som jeg selvfølgelig må besøge.

Fra Dresden Zoo via den lidt mindre Blüherpark ind til Altstadt. I Kulturpalast er der brugtplademesse, som jeg lige tjekker. Det bliver dog ikke til nogle indkøb i dag. Fra Altstadt er det så over Elben via Augustusbrugge til "mit" område Neustadt. Neustadt kan vel nærmest sammenlignes med Vesterbro. Meget graffiti, meget etnisk og med en dönerkebab på hvert andet gadehjørne. Det er faktisk et sjovt sted at gå rundt. Man finder flere underlige ting - f.eks. en forretning, der sælger varer fra det gamle DDR - "Husker du hvordan det smagte?", står der på facaden.

Et meget illustrativt billede fra Neustadt - "Cool" var der en forbipasserende der sagde, da jeg tog det

Og endnu et billede fra Neustadt

Herfra hen til Rothenburger Hof, og en tiltrængt kop kaffe og ikke mindst mazarinkage.

Om aftenen middag i en af de mange etniske restauranter - Thai-mad - inden det bliver med fødderne op og tysk popmusik på radiostationen PSR.

Mandag den 11. april

Exit til Dresden, og med toget fra Dresden Hauptbahnhof kl. 12. Det kører direkte til Vejle, hvor jeg er kl. 20.30 - uden i øvrigt at opleve nogetsomhelst undervejs på togturen, som det er værd at skrive om.