www.henningn.dk

Lørdag d. 18. november

Stille, rolig og ukompliceret afgang fra Billund ved 11-tiden til Schiphol Amsterdam. Weekenden ville jeg bruge i Amsterdam - alt andet lige - så er Amsterdam sjovere end Vejle. Jeg smider det meste af min bagage i en box i lufthavnen. Der er ingen grund til at slæbe rundt på det.

Derfra ind til byen og den traditionelle gåtur langs kanalerne inden turen går til Edam - ca. 30-40 km nord for A'dam.

Det har nemlig været svært at finde et sted at bo i A'dam, og da jeg alligevel havde overvejet en udflugt til Edam kunne jeg jo ligeså godt bo der. Så det var bestilt via Internet, men en kontrolopringning viste at "Tollhuis" lå et godt stykke uden for Edam. Men de ville godt hente mig ved bussen. Så jeg blev hentet ved 5-tiden - hvor det forøvrigt var blevet enormt koldt, og kørt ud på Lars Tyndskids mark - men lige op ad den store sø Ijselmeer.

Kanalbillede fra Edam

Søndag d. 19. november

Afgang fra "Tollhuis" ved 10-tiden til Edam og videre til Adam. Der er ikke noget bestemt jeg vil se, så det bliver bare den traditionelle gang vaden rundt.

Jeg vælger dog at blive finkulturel da det begynder at regne. Ind på Van Gogh-museet. Det var faktisk spændende, fordi det var overskueligt, så man kunne få lidt forstand af det. Og cafeen i Van Gogh-museet var også helt fin. En detalje - skønt for en gang skyld at se et museum uden sponsorater.

Det holder (næsten) tørvejr resten af eftermiddagen. Så det bliver kigget mere på byen. Men hen under aften begynder det at pisse ned for alvor, så jeg tager ud til Schiphol, hvor min KLM-flyver til Buenos Aires først letter kl. 5 i 12.

Mandag d. 20. november

16 timers flyvetur - det er træls. Og flyveren er stopfyldt, så man kan ikke få sovet så meget.

Først ca. 12 timer for at nå til Sao Paulo hvor vi mellemlander og holder en times pause. Så knap 3 timer til Buenos Aires, hvor jeg lander i Ezaiza-lufthavnen - ret træt.

Finder en minibus, der kører til byen om ½ time. Men da der ikke er andre end mig der vil med, så triller der istedet en mafiosolignende fyr frem iført hvid skjorte og stor Mercedes. Han kan ikke et ord engelsk, men han får da gjort mig begribeligt at han jo ligeså godt kan køre mig direkte til mit hotel - hvis jeg ellers var i stand til at forklare ham hvad det var for et. Men han forstår ingenting, selv om vi undervejs prøver "simultantolkning" med en anden via hans mobiltelefon. Men et eller andet har han alligevel forstået, for pludselig holder vi ved hotellet - Hotel Lourdes. Han smutter godt nok 10 meter for langt, men der bliver skam bakket pænt tilbage til hovedindgangen!. Han fik gode drikkepenge!

Folkeliv på Plaza de Mayo - Præsidentpaladsen i baggrunden

Op på værelset som er meget skrabet - mug på væggene og den slags - hyggeligt.

Så ud i byen. Den er lun (20 grader) og larmende - meget larmende faktisk. Går en fornuftig tur ad Avenida de Mayo, krydser Avenida 9de julio - i 2 omgange - der er nemlig 10 vejbaner i hver retning, så det er fornuftigt at holde pause på midten!

Ned til Plaza de Mayo - hvor nogle mødre engang om ugen stadig demonstrerer fordi deres sønner forsvandt under Argentinas militærdiktatur-dage - også kendt som "den beskidte krig". Bagefter retur til hotellet - tænder for TV'et - ca. 60 kanaler (gider ikke tælle)

Tirsdag d. 21. november

Op kl 4 (læs: Fire !!) om morgenen, for at nå ned til den bestilte taxa kl. 4.30 der skal køre mig til Buenos Aires' 2. lufthavn Aeroparque. Herfra går flyveren - LAPA-air - til Rio Gallegos kl. 6.13 - og man skal være der 1 timer før.

Stille og rolig flyvetur i flot vejr. Undervejs mellemlanding i Trelew. Her vil jeg senere vende tilbage til. Ved 11-tiden lander vi i Rio Gallegos. Tager en taxa til Hotel Paris i downtown - der kører nemlig ikke busser til den lokale lufthavn.

Får et 29 $ hummer - godt nok - vinduerne bliver holdt sammen med gaffa-tape, men tv og seng er i orden.

Ud for at se på byen - den er sådan lidt wild-west agtig - og der blæser en halv pelikan, så det er blevet lidt småkoldt. Vader byen rundt - sjov by - den er vist ikke så vant til at der kommer turister.

Herefter tilbage til hotellet - og 2 championsleague-kampe på flimmeren.

Butik i Rio Gallegos

Onsdag d. 22. november

Rio Gallegos - som byen er opkaldt efter

Nu burde man egentlig fare videre, men jeg har booket en nat mere så det venter en dag. Jeg havde egentlig tænkt mig at tage videre til Puerto Natales i Chile, men første bus dertil er på lørdag! - så planerne ændres så jeg tager til Punta Arenas torsdag istedet for.

Kigger ellers videre på byen, der er nu ikke rigtig noget jeg ikke har set, så det bliver mest en slapperdag. Det er også tiltrængt efter det meget rejseri.