Søndag den 19. juli
Afgang fra Budapest Keleti kl. 11.10 til
Wien. 1. klasse på toget er et
hit. Man slipper for jag og tumult. Der er altid plads nok. Så bliver
togrejsen en fornøjelse i stedet for en stress-faktor.
Turen til Wien tager 3 timer. Fra Wien Westbahnhof er der så en kort
gåtur til Pension Kaffeemühle. Jeg får et udmærket værelse, om end det
ikke kan leve op til de fine forhold i Budapest. |
|
|
Dagens tur 1 i Wien går rundt langs Indre Ringgade, hvor en lang række
af Wiens seværdigheder er placeret som perler på en snor. Først er der
MQ – Museums Quarter – som er et hyggeligt område med museer, cafeer,
solbænke i gult beton hvor de lokale driver den af og så en rigtig sej
bilracerbane til børnene og mig. Videre derfra forbi de imposante
Naturhistoriske og Kunsthistoriske Museer og via Østrigs Parlament hen
til Wiens Rådhus, hvor Rådhuspladsen er omdannet til en stor bier-garten
og der er opsat storskærm, der viser opera hver aften. På den modsatte
side er det flotte Burgtheater. Nuser ville nok sige at det her stinker
langt væk af finkultur, og det er der da også en del af i Wien.
Om
aftenen er der aftensmad på et lokalt værtshus, inden afslapning på
Kaffeemühle. |
Mandag den 20. juli
Fra Stadtpark til Karlsplatz hedder gåturen i Lonely Planet. Og selv om
der kun er nogle få hundrede meter mellem start og slut – så er gåturen
på 6 km.
Den starter i Stadtpark, som er en af mange parker i Wien. Her er der en
hoben statuer med forskellige klassiske komponister. Og så løber den
lille pjuskede flod Wien også igennem parken. Herefter fortsætter
gåturen forbi nogle flotte offentlige bygninger – ministerier og
hovedpostkontor – inden der går
Hundertwasser i det. Først er der
Kunsthaus Wien og derefter Hundertwasser Haus. Begge er bygget af den
spøjse arkitekt, som ganske åbenbart ikke bryder sig om rette linier.
|
|
|
Herefter fortsætter turen gennem beboelseskvarterer og travle
indkøbsgader til slottet Belvedere. Eller rettere – slottene – der er
både et øvre og et nedre Belvedere. Imellem dem er der en stor park.
Hvis man har den slags tilbøjeligheder, så er der også nogle museer inde
i dem begge. Turen slutter i en anden park ved Karlsplatz. Herfra
smutter jeg hjem til pause på hotellet.
Tur 2 bliver kortere. Først med sporvogn ind til centrum. Her tjekker
jeg lige et par tvangs-seværdigheder ud – Heldenplatz, Hofburg og
Stephansdom. Her er masser af turister og hestekøretøjer. Nede fra
Schwedenplatz tager jeg så U-banen retur. Wien har et veludbygget
kollektivt trafiksystem. Det kan også mærkes på luftforureningen. |
Tirsdag den 21. juli
En
planlagt dagstur til Bratislava er blevet droppet. Der er nemlig meget
mere at se i Wien.
Dagens tur 1 går ud på landet nord for Wien. Først 2 forskellige U-baner
for at nå Heiligenstadt og derfra bus 39 til en bakke/bjerg opkaldt
efter en dansk fodboldlandsholdsspiller – Kahlenberg.
|
|
|
Deroppe er der en god udsigt over hele Wien og Donau, der dog her om
formiddagen er hæmmet af modlys. Det er dog ikke turen derop, der er det
mest interessante. Det er derimod turen ned. Den foregår til fods gennem
flot skov og masser af vinmarker. Østrig producerer en del hvidvin og
ned ad Kahlenberg er der masser af vinmarker. Det er flot med Wien og
Donau i baggrunden. Efter godt en time ned ad bakke ender jeg i
Kahlenbergdorf, hvor jeg hopper på en bus, der bringer mig tilbage til
Heiligenstadt og videreforbindelse til U-banen.
Tur 2 senere på dagen går med sporvogn til centrum. Og godt nok er den
kollektive trafik fin – men informationen halter – eller også gør jeg. 2
gange hopper jeg på en sporvogn, der kører helt andre steder hen, end der
jeg vil. Ellers går det lidt rundt i Innere Stadt ad små gader, i håb om
at undgå turisthoben, der vader op og ned ad gågaderne mellem de store
seværdigheder – The Tourist Triangle – som man kalder ruten. |
Onsdag den 22. juli
Jeg bliver traditionen tro her i Wien vækket kl. 7, når
sporvognsskinne-arbejdet udenfor hotellet går i gang.
Så
kan man ligeså godt gå ned og få morgenmad og komme afsted.
Dagen starter med en sporvognstur til
Prateren. Prateren er både en stor
park og så en kulørt forlystelseshave. I forlystelsesparken er det
berømte pariserhjul – Risenrad – som blev bygget i 1897. Det tager jeg
en tur rundt i. Turen tager 10 minutter. Ellers er der jo så meget andet
man kan prøve i sådan en forlystelsespark – spillehaller f.eks. |
|
|
Fra Prateren går jeg til en anden park Augarten. Det er meget varmt
i dag – så varmt at der ikke er mange i parken – og dem der er, de
holder sig i skyggen. Parken er for øvrigt hjemsted for verdens ældste boyband – Wienersängerknaben – og så indeholder den velfriserede park 2
grimme flaktürme. Det er nogle betonmonstre fra 2. verdenskrig,
som er bygget i en kvalitet, så det er umuligt at rive dem ned igen. I
parken finder jeg et godt frokoststed – 2 pølser og en Radler. En Radler
er en lokal forfriskende drik som består af halvt øl og halvt
Sprite. Det er bedre end det lyder til.
Herefter går jeg gennem kvarteret Leopoldstadt, inden jeg ved hjælp af
et par sporvogne finder retur til hotellet.
Aftenen går i en stille og varm tur rundt i kvarteret og aftensmad på et
lokalt snitzelhaus – sådan nærmest snitzlens svar på McD. |
Torsdag
den 23. juli
|
Det er ved tiden at vende snuden hjemad. Hjemrejsen er bidt over i 2. I
dag er der afgang fra Westbahnhof kl. 10.40 til
Nürnberg. Her er jeg så
kl. 15.30 – netop som et gevaldigt uvejr ryger hen over byen.
Jeg har ikke booket hotel, men finder hurtigt det fornuftige
Lorenz
Hotel midt i centrum. Det eneste underlige er, at man skal igennem en
skobutik for at komme til receptionen.
Regnen er blevet afløst af byger, så jeg tager en hurtig foto-tur gennem
byen. Der er lidt gamle huse, et vandløb, 3 kirker, 2 pladser og en borg
– det er vel nærmest det.
Aftensmad bliver på den store bier-stube
Barfüsser. Glimrende øl og
rigeligt mad. Jeg må kaste klædet over den sidste tredjedel af mit
sauerkrautmåltid. |
Fredag den 24. juli
Så
er det hjem. 11.30 fra Nürnberg er i Hamburg kl. 16.00 – og kl. 17.30
fra Hamburg er i Århus kl. 22.20. Det er en fin tur på 1. klasse, selv
om Bord-Bistroen i Århus-toget havde glemt vand til kaffen.
Retur til forsiden |
|
|