Henning i Berlin 2016

Berlin

26. december 2016 - 1. januar 2017

Mandag den 26. December

Så er det jule/nytårsferie i Berlin. Lidt magelig har man jo lov at være, så turen derned er på 1. Klasse. Kostede næsten det samme som almindelig. Først direkte til Hamburg. Så togskifte, og videre til Berlin.

Ankomst på Berlin Hauptbahnhof kl 16.19. Fat i et lokalt bus-tog kort til de næste  7 dage. Med bus til Turmstrasse og tjek ind på fine værelse 502 på Hotel Park Consul. Området hedder Moabit. Kort pause og så ud i det lokale hood. Ville se markedshallen Arminius-markt, men der er lukket 2. Juledag. Istedet bliver det til glimrende aftensmad i en Vietnamesisk restaurant, inden det går i aftenro på værelset.

Tirsdag den 27. December

Ud og gøre sit 7-dages kort nyttigt. Først ud med U-bahn, Regionaltog og bus 114 til Haus Der Wannsee Konferenz. Det er en rigmandsvilla, hvor Richard Heydrich  samlede en række spidser fra SS og Nazipartiet, for at få gjort noget endeligt ved ”jødeproblemet”. Hvad den løsning gik ud på var ikke behageligt. Der er en fin udstilling om proces og om konsekvenser.

Så retur til Wannsee Bahnhof og videre til Potsdam. Bus 695 kører til Schloss Sans Souci. Der er et flot slot designet af en Hr. Von Knobelsdorff i 1747. Jeg går rundt om det et par gange. Der er også en guidet tur indendøre, men guiderne er iført klassiske kostumer, og det er for afskrækkende, så det dropper jeg. Istedet går jeg ned af de fine trapper foran slottet, og ind til Potsdam Centrum. Vejen falder også forbi en gang Stroganoff.

Schloss Sans Souci
Potsdam - Holländisches Viertel

Inde i centrum er der julemarked. Det er ikke lige min kop Glühwein, så jeg smutter over i Holländisches Viertel for at se på fine Hollandske huse. Efter nogle timer i Potsdam smutter jeg til den lokale Hauptbahnhof og tager regionaltog og U-bahn retur.

Aftenen går i nærliggende Arminius-markt med gode og billige spisesteder, og en diskussion med hotellets portier om hvorvidt det er rimeligt at opkræve 5 Euro pr. dag for en elendig internetforbindelse. Det mener jeg ikke det er, og det lykkedes mig endeligt at få portieren til at forstå det.

Onsdag den 28. December

Det er en grå og regnfuld dag i Berlin. Det skal dog ikke forhindre mig i at gøre mine ting. I dag er det en tur til Neukölln i den sydlige del af Berlin. Traditionelt er det et skod-kvarter, men nu er det ved at blive hipt efterhånden som de tidligere hippe kvarterer bliver dyrere og dyrere. Jeg tager U-bahn til Hermannplatz og så går jeg ellers ned ad Karl Marx Strasse og de tilhørende nabogader. Karl Marx Strasse er primært shopping – naboerne er beboelse, lokalt liv og småforretninger. Jeg vælger at zig-zagge. Seværdigheder er der ingen af, hvis man da ser bort fra parkeringshuset på et lokalt indkøbscenter. Her er der nemlig en af byens bedre udsigter. Desværre er den ikke optimal i gråvejr. God frokost på en lokal restaurant bliver det også til, inden Neukölln slutter ved 2-tiden ved stationen Neukölln.

Neukölln

Det er for tidligt at tage hjem, så jeg tager på museum. Märkisches Museum er Berlins bymuseum indrettet i en gammel kirke. Desværre er det kedeligt.  Da det er overstået, må jeg godt tage hjem til en kaffe, en kage og en lur på hotellet.

Aftenen går i Cirkus. Cirkus Flic Flac hedder det. Det er ikke som Cirkus Dannebrog. Her er storslåede artister, motorcyklister i dødsdrom, ingen mishandlede dyr, et fantastisk show, et cirkusorkester der lyder som Rammstein med en forsangerinde der synger som Nina Hagen. Teltet er selvfølgelig helt sort. Ret fedt.

Torsdag den 29. December

En lidt speciel turistdag i dag – langt uden for den normale rute. Først er det 4 forskellige tog for at komme til Grünau. Det er et sats at tage herud, men jeg har set nogle fantastiske billeder af et nedlagt dansested på abondonedberlin.com, og vil se om jeg kan komme derind. Desværre desværre. Jeg kan sagtens finde stedet, men det er hegnet ind og der er absolut ingen afgang fordi det er klassificeret som ruin. Så det bliver kun til billeder udefra igennem hegnet.

Grünau
Schloss Köpenick

I stedet tager jeg så en lille hyggelig færgetur over Spree. På den anden side fanger jeg så en sporvogn, der kører til Köpenick Altstadt. Hyggelig lille centrum med fint rådhus og et lille nysseligt slot. Tjekker det ud, inden det er ny sporvognstur til Köpenick Bahnhof og derfra med 3 transportmidler for at komme hjem. 10 ture med Berlins yderst effektive kollektive trafik. Mit 7-dages kort gør da nytte.

Senere på dagen tager jeg ind til Zoo. Det er museumstid igen. Denne gang til Berlins fotomuseum. Som altid synes jeg fotomuseer er fede. Det er den berømte/berygtede modefotograf Henry Newton der har skabt museet, og det meste er passende nok en hyldest til ham selv og hans fotografi-kone Alice Springs. Oppe på 3. Sal finder man dog en spændende udstilling med en masse billeder fra Berlin før murens fald, og også fra andre steder taget på omtrent samme tid. Nede i museets boghandel går jeg endda amok og køber en bog. Hvem kan stå for en bog om gamle busstoppesteder i Sovjetunionen.

Aftensmad på min vietnameser, inden afslapning på hotellet.

Fredag den 30. December

Skyfrit i dag. Det betyder også koldere, men til gengæld væsentligt bedre fotovejr. Dagens tur er traditionen tro lidt væk fra gængs turistrute. Først ud til Warschauer Strasse og et besøg på RAW. Det er sådan et ”grimt” sted med suspekte spillesteder, masser af graffiti og forfald. Stedet hvor pæne folks mindre pæne børn holder til. Jeg synes det er sjovt og går rundt og tager graffiti- og andre billeder en time eller 2.

RAW

Efter det smutter jeg retur til Alexanderplatz. Ikke for at se det store tårn, men derimod for at se Nicolaiviertel lige i nærheden. Et spøjst kvarter med hyggelige restauranter og småforretninger i stueetagen. Men kigger man op på etagerne over, kan man se det hele blot er gammelt Østtysk plattenbau lavet af præfabrikerede betonelementer. En mærkelig blanding. Sen frokost på en af kvarterets mange restauranter er ikke af vejen. Så går det ellers op til Museumsinsel hvor alle turisterne holder til. Det gør jeg så ikke. Jeg tager en buslinie 100 til Zoo og en U9 til Turmstrasse.

Nicolaiviertel

Aftentur til Bundestag og en tur rundt i den store glaskuppel. Meget imponerende. Cheeseburger med hjem til sen aftensmad – men uden cheese. Det glemte de.

Bundestag

Lørdag den 31. December

Ingen store planer for årets sidste dag. Så det bliver lidt tilfældige gåture i det skyfri, men kolde vejr. Først en rimelig lang tur. Jeg smutter ned til Spree og følger den østpå. Det giver en fin gåtur langs floden med fine broer. Jeg kommer også forbi Schloss Bellevue hvor Bundespræsidenten bor, og så den store Siegesseule næsten lige ved siden af. Jeg fortsætter langs floden og vender først om, da jeg når næsten ind til Bundestag. Retur napper jeg gaden Alt Moabit som går direkte til mit hotel. En burger købes med op til en slags frokost. På hotelværelset er der kommet 2 nye kulørte magasiner. Jeg kan vælge mellem bladet Beauty, med historien ”Make-ups für den ganz großen auftritt” eller også kan jeg vælge bladet Metal Hammer, med hovedhistorien ”Leben ohne Lemmy”. Om ikke andet er det da alsidigt.

Spree
Tiergarten

Senere en kort gåtur i Moabit. Nogle har kaldt det Prenzlauer Berg uden turister. Det ved jeg nu ikke, men det er ihvertfald hyggeligt og meget lokalt. Her om eftermiddagen er de indfødte ude for at købe Berliner-Phannkuchen. Det er åbenbart en nytårstradition.

Aftenpizza på en af de få restauranter, der har åbent. Er man til Bonnie Tyler og prøjserpop kan man tage til nytårsarrangement ved Brandenburger Tor. Det er jeg ikke, så det gør jeg ikke. Og det er overskyet, så jeg gider ikke engang at tage ud og se nytårsfyrværkeri. Lad dovenskab være mit nytårsfortsæt.

Søndag den 1. Januar

Stille og roligt farvel til Berlin. Tjek-ud fra glimrende, men wi-fi handicappede hotel, ved frokosttid. Et par timers ventetid på Berlin Hauptbahnhof. Så tog til Hamburg, tog til Flensburg, tog til Fredericia og tog til Aarhus. Første klasse forstås. Hjemme ved 9-tiden.