Henning i Belgien 2011

Belgien

2. - 10. juli 2011

Lørdag den 2. Juli

Lidt sommerferie skal man da have. I år bliver det til en uge i Belgien. Sådan en slags wellness-ophold. I Belgien er de nemlig gode til øl, mad og chokolade.

Det starter i hamrende regnvejr i Aarhus. Turen derned går med fly til Amsterdam. Det er mine KLM-bonuspoint, der bliver brændt af på det.

I Amsterdam skinner solen. Jeg skal med tog videre til Bruxelles. Det første misser jeg med 10 sekunder, så jeg må vente en time på det næste.

Jeg hopper af på Bruxelles Central. Mit lokaltog ud til Bruxelles Luxembourg kan jeg ikke finde, og en taxa er ikke til at støve op. I stedet går jeg de godt 2 km ud til Hotel Renaissance i EU-kvarteret. Jeg tjekker ind på værelse 633, som er super-super comfy på dette 4 stjernede hotel. Det er bestilt uforskammet billigt via Priceline. Til gengæld koster morgenmaden og netadgangen blod, så det må der findes andre løsninger på.

Inden sengetid bliver det en kort gåtur over til Place Luxembourg, hvor det bliver til en gang lasagne og turens første - men ikke sidste - belgiske øl.

Søndag den 3. Juli

Hotellets morgenmad vil jeg ikke betale for, men heldigvis er der et godt sted nede på Place Luxembourg med frisk brød, friskpresset juice og dejlig kaffe til en rimelig pris. Efter det går det så med Metro ind til centrum. Først er det Bruxelles' seværdighed nr. 1, nemlig Grand Place. Det er en flot plads fra middelalderen, med masser af huse omkring. De er nu restauranter, souvenir-forretninger og museer. Jeg går pladsen rundt nogle gange, så jeg får set den ordentligt.

Grand Place

Herfra følger jeg en gåtur som jeg har fundet på bryggeriet Cantillons hjemmeside. Turen går igennem hyggelige kvarterer og ender selvfølgelig ved bryggeriet. Det er en god gåtur. Man skal kigge op for at se på gavlene. Ofte er der tegneserie-tegninger på husene. Vi er trods alt i Tintins og smølfernes hjemland.

Eneste ulempe ved gåturen er afslutningen. Bryggeriet holder nemlig lukket om søndagen. I stedet for bliver det en lidt bøvlet kombination af en sporvogn og en Metro, der får mig tilbage til hotellet.

Tegneseriekunst
Berlaymont

Efter frokost og tilhørende pause på hotellet bliver dagens 2. tur rundt i EU-kvarteret. Europa-parlamentet holder til på den anden side af gaden. Derfra går jeg gennem Parc Leopold, inden jeg finder over til EU-kommissionen, som holder til i den specielle Berlaymont-bygning. Herfra retur til hotellet efter en enkelt vildfarelse.

Aftenburger og fadbamse på en lokal sportsbar. De kan deres øl i det her land.

Mandag den 4. Juli

Efter den sædvanlige morgenfodring hos den lokale bager-cafe, er det tid til en dagstur til Brügge. Turen er grundigt forberedt ved at se den fortrinlige film "In Bruges".

Det tager en time at komme til Brügge fra Bruxelles Midi, og så koster det kun 15 Euro frem og tilbage på sommertilbud. Ud over Birger Jensen og Kenneth Brylle, så er Brügge kendt som en gammel hyggelig middelalderby og sine flotte kanaler. Jeg får tjekket begge ting ud gennem en lang gåtur. Fra stationen går det langs med nogle kanaler op til pladserne Burg og Markt. På Markt står det store klokketårn, som spiller en stor rolle og tager livet af flere i "In Bruges".

Brügge

Herfra går det videre gennem smalle gamle gader til Jan Van Eyck Plain. Derfra følger jeg så kanalerne rundt i byen. De fleste andre vælger turist-sejlads på kanalerne, men i mine øjne er det ren kvægtransport. De smider så mange som muligt i båden, og giver dem lige en halv time, inden de bliver smidt af igen. Så hellere gå. Der er også masser af museer undervejs. Dem hopper jeg over - alle sammen. Der er også masser af barer og cafeer. Dem hopper jeg kun over nogle af.

Helt vildt idyllisk bliver det ved Hof Arents, som er en lille park med en meget gammel lille stenbro som hedder St-Bonifaciusbrug. Herfra retur til jernbanestationen, og med førstkommende tog retur til Bruxelles.

Aftensmad på en restaurant på Place Luxembourg. Det er hverdag, så EU er vågnet igen, og restauranterne er fyldt med Eurokrater.

Tirsdag den 5. Juli

Endnu en dagstur i dag. En halv times tid nordpå med toget til Antwerpen. Også Antwerpen er kendt fra dengang man samlede på fodboldkort.

Første seværdighed i Antwerpen ligger lige for. Antwerpens Hovedbanegård er ifølge Newsweek en af verdens 5 flotteste. Og flot er den da, med den gamle "skal" fyldt op med moderne indmad. Det er også specielt at sporene ikke bare ligger ved siden af hinanden, men også ovenpå hinanden. I 4 etager faktisk. Området rundt om banegården er fyldt op med diamant-butikker. Antwerpen er Europas centrum for diamanthandel. Jeg undlader dog at gå på indkøb.

Antwerpen Hovedbanegård

Fra stationen er der en rimelig lang gåtur ind til centrum. Guidebogens anbefalede rute går via byens store indkøbsstrøg, så jeg vælger en alternativ vej. Ligegyldigt hvad, så ender man dog ved Antwerpens største seværdighed. Det er en gammel kirke med det mundrette navn Onze Lieve Vrouwekatedraal. Den blev færdig i 1521, men man var 169 år om bygge den. Det specielle tårn kan ses overalt fra byen. Indvendigt er der fine malerier. Bl.a. flere af Rubens, som jeg mener jeg har hørt om.

Så er det frokosttid. Det bliver på et hyggeligt lokalt sted, frekventeret af lokale pensionister. Når man skal betale får man lige en lille gewesen med på toppen.

Så er det ellers ned til floden. Nede ved floden er en række gamle både samlet i en gammel lagerhal. Jeg finder at det er en stor og fotogen seværdighed, men min guidebog nævner den ikke med et ord. For enden af strandpromenaden kommer man til kvarteret t'Schipperskwartier. Guidebogen kalder kvarteret "seedy", og noget er der da om snakken. Antwerpen er trods alt en gammel havneby. Herfra smutter jeg hen til pladsen Grote Markt.  Det er middelalderhuse, ligesom i Brügge i går.

Antwerpen

Så er det tid at vende snuden hjem, så det går op til Hovedbanegården. Den er fortsat flot, men det er faktisk upraktisk når ens tog bliver flyttet fra stueetagen til 4. sal blot 5 minutter før afgang.

Aftenen bliver simpel afslapning på hotellet.

Onsdag den 6. Juli

Alle der har læst Tintin i Congo ved at Belgien har en fortid som kolonimagt. Undervejs i den periode neglede man naturligvis lidt ting og sager rundt omkring i kolonierne, som man efterfølgende "glemte" at aflevere tilbage. En del af det rov er udstillet på Afrika-museet i udkanten af Bruxelles.

Turen derud går med metro og så en rigtig hyggelig sporvognstur de sidste 10 km. ud til Tervuren. Museet er af den gamle skole, hvor de udstillede genstande er gemt væk i montrer. Til gengæld ligger det flot ude i en lille park. Et par timer bruges her, inden snuden vendes hjem til hotellet og en pause.

Bruxelles

Dagens tur 2 er hentet på Bruxelles' turistkontors hjemmeside. Den er benævnt Classic Walk og det er da også hvad den er. Den kommer forbi de største sightseeing i Bruxelles. Det er f.eks. Manneken-Pis - arggh -, Grand Place, Børsen, Rue Neuve, Place de Martyrs, Galeries Saint-Hubert og Cathedral de Saint Michel. Hvis ret skal være ret, havde jeg måske ikke hørt om dem alle inden jeg kom, men nu har jeg set dem.

Aftensmad på en lokal restaurant. Dejlig mad - igen - igen - igen. Og god øl - ikke mindst god øl.

Torsdag den 7. Juli

Dagens gåtur foregår i kvartererne Sablon og Marolles. Også denne gåtur er downloadet fra Bruxelles' turisthjemmeside. Den starter på den rigtig hyggelige plads Petit Sablon med en dejlig lille park. Her er også den gamle kirke Eglise Notre-Dame du Sablon. Herfra går det hen til Justitspalæet, der er pakket ind i et stort stillads.

Heroppe er der en glimrende udsigt over Bruxelles. Fra pladsen går der en elevator ned til Marolles. Jeg går hen ad Hoogstraat til pladsen Vossernplein, hvor der er et stort gademarked, hvor alverdens ragelse er sat til salg. Videre via Blaestraat, fyldt med antikvitetsbutikker hen til Eglise Notre-Dame de la Chapelle. Dejlig frokost på en nærliggende restaurant, inden det sidste stykke op til pladsen Grand Sablon. Herefter er det med at finde en 95'er, der kører mig hjem.

Sablon
Festival

Senere på dagen returnerer jeg til Grand Sablon. Her foregår noget som vel nærmest er en blanding mellem en Middelalderfestival og så Sønderjysk ringridning. Nogle ryttere iført rustning laver sjove lege med at ramme ting, og for den sags skyld også hinanden. Det er en del af en Middelalderfestival, der hedder Ommegang.

Efter at have kigget på den mærkværdighed et stykke tid tager jeg atter bussen retur, og slutter af med en pizza  et lokalt sted.

Fredag den 8. Juli

Tid til endnu en dagstur. I dag til Gent. Det tager ca. 1/2 time med toget. Til gengæld tager det mere end 1 time at købe billetten sammen med en til Schiphol til søndag. De Belgiske Statsbaners billetsælgere kunne godt tage og rubbe neglene lidt mere.

For en gangs skyld er det blæsende og halvkoldt. Det har dog ikke fået mig til at tage en ekstra trøje på, så jeg må fryse med anstand.

Gent er også en gammel by. Jeg starter med at bestige byens flotte klokketårn Belfort. Det har for klokketårne den glimrende - men også usædvanlige  - feature, der hedder en elevator. Det gør det altså nemmere at komme til tops, se den fine udsigt, se klokken Roland, og den fine mekanik der styrer ringningen hvert kvarter.

Gent

Herefter går jeg rundt i byen, langs kanalerne og ad smalle gader, indtil jeg opdager at jeg da vist ikke lige har styr  hvor jeg er. Heldigvis finder jeg en bred vej, der også er på mit kort, så jeg kan komme tilbage på rette spor. Frokost bliver på en Irsk pub. Det bliver turens hidtil største madmæssige skuffelse. Det siger sig selv at man skal holde sig til de belgiske madsteder, for de laver rigtig god mad i det her land. På den Irske pub har de skamstegt en kylling til mig, men heldigvis har de da ikke kunnet ødelægge den fortrinlige belgiske øl.

Herfra smutter jeg over til Gravensteen, som er et gammelt slot bygget af solide sten. Det er et spændende sted, med en fin udsigt og nogle flotte bygninger. Der er også diverse udstillinger. Det er mest diverse middelalderhalløj. De får virkelig dyrket deres Middelalderfetish i det her land.

Så går turen over til kvarteret Patershol. Her er hyggelige gamle gader, og sjovt nok næsten ingen turister. De holder åbenbart til på byens store pladser. En times tid går jeg rundt her og langs kanalen, inden jeg siger at nu kan jeg vist Gent. Så er det med sporvogn - 1'eren - retur til banegården og førstkommende tog til Bruxelles.

Tilbage på Midi samler jeg et par pålægs-baguettes op, som kommer til at gøre det ud aftensmad på hotellet. Meget bedre end Irsk kylling.

Lørdag den 9. Juli

Det er sidste dag i Bruxelles. Jeg starter med at tage ud til det lille bryggeri Cantillon i Anderlecht-kvarteret, som var lukket i søndags. I dag er der åbent. Man får en lille introduktion til stedet og den særlige gæringsmetode man bruger. Gæringen foregår ved naturlig kulde, så man kan kun brygge om vinteren. Herefter går man rundt på egen hånd. Der er en del edderkopper, men dem skal man helst lade være i fred, for de er der for at gøre det af med andre insekter, som kan forstyrre gæringsprocessen.

Til sidst når man frem til det endelige mål - prøvesmagningen. Dels en smagning af deres Gueuze, som er blandet af produktion som er henholdsvis 1, 2 og 3 år gammel. Smagen er meget interessant. Slet ikke som dansk øl, som helst ikke må smage af noget. Den her er stærk og syret. 2. smagning hedder Rose de Gambrinus, og er en frugtøl. Den er blandet op med hindbær, og det giver et nærmest rødvinsagtigt udseende. Den er frisk, men også noget syret.

Fra Anderlecht tager jeg meget passende ud til Heysel. Det har ikke noget med bold at gøre, men for at se Bruxelles' vartegn Atomium. Det blev bygget til verdensudstillingen i 1958. Man kan godt komme derop, men der er kø og ifølge Guidebogen er udsigten rimeligt crap, så det dropper jeg.

Atomium
Mini-Europa

I stedet går jeg over til Mini-Europa, som er et slags Legoland uden Lego, hvor der er bygget kopier af bygninger fra alle EU-lande. Lidt turistagtigt, og ret meget for meget at man ved indgangen skal fotograferes med en udklædt grøn skildpadde - og at de bliver pissesure da jeg nægter.

Danmark er det første land man møder, og vi er repræsenteret ved Trelleborg, Nyhavn og Børsen.

Arrangementet ude ved Heysel slutter af med en god bøf, fritter og dejlig øl på en restaurant. Måske skulle jeg have bedt om forloren skildpadde?

Retur til pause og Tour de France på hotellet.

Den sidste tur i Bruxelles bliver kort og lokal. Den går gennem det afrikanske kvarter Matonge og over til noget shoppingværk i kvarteret Ixelles. Her bliver det til aftensmad på turens første burgerbar inden snuden vendes hjem til turens sidste Leffe Blonde på Place Luxembourg.

Søndag den 10. Juli

Hjemrejsedag. Tjek-ud fra dejligt hotel. Kort togtur fra Bruxelles Luxembourg til Bruxelles Midi. Lang togtur til Amsterdam Schiphol. Kort flyvetur til Billund. Halvlang bustur til Aarhus, og så en spadseretur hjem.