Henning i Hamburg 2014

Hamburg

8. - 10. marts 2014

Lørdag den 8. Marts

En i hast arrangeret tur. Jeg havde en fridag og vejrudsigten så fin ud, så hvorfor ikke.Afgang med tog kl. 8 fra Aarhus. Det er et tyskertog, så det er rettidigt i Hamburg kl. 12.30.

Så er det hurtigt hen og tjekke ind på Norddeutscher Hof. Et glimrende hotel tæt ved hovedbanegården.

Men det er straks afsted igen. Med U-Bahn og bus ud til HSV's hjemmebane. De spiller hjemme mod Eintracht Frankfurt. Der er 51.000 tilskuere og der er en fed stemning. HSV ligger og roder i bunden, og Frankfurt er ikke meget bedre. Kampen bærer også præg af at være en bundkamp, men intensiteten fejler ikke noget. Det slutter 1-1, hvilket er ganske rimeligt efter at hvert hold har haft 1 halvleg.

Retur til hotellet, og en storslået peberbøf på en restaurant på den anden side af vejen. Det slutter dagen af.

Søndag den 9. Marts

Idag er afsat til en dagstur til Lübeck. Så efter morgenmaden er det hen på Hauptbahnhof og med 9.05 mod Lübeck. Det er fremme lidt i 10, og så er det ud at kigge  byen i storslået forårsvejr.

Lübeck er kendt for Marcipan, døden og så Buddenbrook. Det første skulle være sødere end sødt, så det holder jeg mig fra, døden møder jeg ikke og Buddenbrook vender jeg tilbage til.

I stedet starter jeg turen langs Lübecks kanaler. De er flot restaurerede og der ligge nydelige sejlskibe langs kajen. I det hele taget virker Lübeck særdeles velpoleret. Efter turen langs kanalerne er der kaffe og kage på en cafe på torvet. Man kan ligefrem sidde udendørs. Herefter går det ud i byens sidegader, for at se på flotte Hanseatiske huse. Der er mange pæne facader på de gamle huse, og flere sjove gyder imellem dem.

Ved ankomst til Lübeck
Lübech Træskibshavn

Da den del er klaret, er det tid til en frokost-burger i en hyggelig restaurant.

Så ind til centrum, rådhus, stor kirke, gågader og forretninger - og til sidst Huset Buddenbrook som vel mest er kendt fra berømt TV-serie lavet på baggrund af Thomas Mann's roman. Der er et museum. Det gider jeg ikke, så jeg går tilbage til Lübeck Hauptbahnhof og tager toget retur til Hamburg.

Lübeck Streetart
Buddenbrook

Pause på hotellet, og aftensmad på min stamrestaurant St. Georg Steakhouse. Til sidst retur til hotellet til afslapning og en kage fra lokalt Backerei.

Mandag den 10. Marts

Efter hotellets lidt kedelige morgenmad tjekker jeg ud. Jeg skal først med toget sidst på eftermiddagen, så der er stadig tid til at se noget.

Derfor tager jeg linie 6 til Speicherstadt. Det er en del af Hamburgs gamle havneområde. Her kigger jeg ind for at se de flotte modeljernbaner i Miniature Wunderland. Jeg har været her før. Sidste gang stod jeg i kø i over en time, men en mandag formiddag udenfor sæsonen kan man gå lige ind. Det er fortsat vældig flot. Man får set toge, togstationer og en masse køretøjer i Tyskland,  Østrig, Schweiz, Amerika og Skandinavien. Siden sidst er der kommet en lufthavn til med modelfly der lander og letter. Frokosten tager jeg også herinde. Meget passende sidder man i togsæder ved et togbord.

Miniature Wunderland

Herefter ud for lige at tjekke Speicherstadt ud i det dejlige forårsvejr. Det er et dejligt kvarter at gå rundt i.

Jeg kan ikke finde mit stoppested for 6'eren, og da jeg har god tid går jeg gennem byen retur til Hauptbahnhof og mit hotel. Lidt shopping bliver det også til i den gigastore elektronikbutik Saturn.

Speicherstadt

Toget kører fra Hamburg kl 16.43. Der er skift i Flensburg og Fredericia inden jeg er hjemme lidt over 10.