Henning i Flensborg 2012

Flensborg

7. - 9. September 2012

Fredag den 7. september

Jeg har hørt at Flensborg skulle være en hyggelig by til en lidt umotiveret weekend-tur. Det må bare prøves af – og nu bød lejligheden sig.

Turen starter fra Aarhus H fredag eftermiddag ved 4-tiden. Indtil Middelfart går det fint. I Middelfart er der omstigning til et tog, der kører til Flensborg. Det går overhovedet ikke fint. Først får vi besked på at vi skal skifte tog når vi når til Røde Kro. Det vi er med kan åbenbart ikke køre i Tyskland. Men det når heller aldrig til Røde Kro. Udenfor Vojens løber det tør for brændstof. Der holder vi så en times tid, inden et andet tog slæber os ind til Vojens station. Ventetid her – og så dukker der i horisonten et internationalt tog til Basel op, som ekstraordinært holder ved alle stationer. Så langt så godt – men en ståplads i en sovevognskupe og ankomst til Flensborg kl. 00.30 i stedet for 23.00 er ikke en optimal start. Efterfølgende får man dog størstedelen af turens pris refunderet via DSB’s rejsegaranti.

I Flensborg springer jeg ind i en taxa, som kører mig til Etaps Hotel i centrum. Det er en sovefabrik. Der er ingen betjening på den tid af dagen, så man skal trække sin adgangsbillet i en automat, og så ellers selv finde på plads i et ucharmerende værelse med en håbløs seng. Men til sidst falder man da i søvn.

Lørdag den 8. september

På trods af sent i seng, kommer jeg nogenlunde tidligt op. Morgenmaden på hotellet er ok – men noget industrialiseret. Alt pålæg er pakket ind i meget små pakker. Jeg går ud for at se på byen. Først er det ned til havnen, med flotte gamle sejlskibe og et slags museum, hvor bådene renoveres. Meget hyggeligt – og på den her tid af dagen har man det hele for sig selv.

Ved 10-tiden åbner Flensburg Schifffartsmuseum. Der går jeg hen – ikke for at se museet – det regner jo ikke, men derimod for at hente en fin lille folder med en god gåtur rundt i Flensborg.” I Kaptajnens spor” hedder gåturen, og giver et godt indtryk af Flensborg som maritim by. Turen går først rundt langs havnen med de gamle skibe og nye sejlbåde, inden det går lidt op ad bakke til hyggelig Sankt-Jürgen Strasse. Her er de gamle kaptajn-boliger sat fint i stand. En rigtig hyggelig gade, hvor der kun er indfødte som kigger lidt undrende på at der kommer en turist gående. For enden kan man bestige en stejl trappe, der fører op til et rigtigt flot udsigtspunkt.

Flensborg

Således passende introduceret til Flensborg, smutter jeg tilbage til hotellet til en sen frokostpause med en indkøbt baguette – og en lille lur på den stenhårde plasticmadras.

Eftermiddagsturen går til Slesvig. Jeg tager toget derned. Det tager knap 1 time. Fra stationen her er der en glimrende gåtur til Gottorp Slot. Her har jeg været før – i forbindelse med et lejrskoleophold i Sønderjylland i 7. klasse. Jeg kan dog ikke huske meget. Jeg tjekker slottet ud udefra, og går ind og ser den ældgamle Nydambåd, som man halede op fra en mose for mange år siden. Så går jeg en tur i den store skov bag slottet, hvor jeg finder et dejligt sted ved en minigolfbane, hvor de sælger vafler med is. Nam nam. Tilbage til slottet, og en rundgang på selve slottet, hvor der er udstillet en del gammelt ragelse – det er hvad andre kalder antikviteter – og en masse malerier. Det hele går meget på området særegne historie. Der er også en flot slotskirke at beskue.

Gottorp Slot
Slesvig

Herfra går jeg ind til Slesvig by. Der er forbløffende langt, men turen langs havnepromenaden er fin. Domkirken – Sankt Petri – rager op over det hele. Jeg orker ikke gå de små 5 km. tilbage til stationen, og kan ikke finde ud af om der overhovedet kører en bus derud – så det bliver med taxa i stedet. Herfra retur til Flensborg med toget, og en god aftensteak på en glimrende restaurant. Dag 1 har været anstrengende, så herefter går det retur til hotellet, og en god nats søvn.

Søndag den 9. september

Først morgenmad på hotellet, og så med bus op til stationen for at smide min bagage i en box. Den slags kan det lidt ynkelige – men billige hotel – end ikke klare. Herefter er det tid til resten af Kaptajns-ruten. Den starter med en tur op til Museumsberg. Her er der nogle museer jeg ikke giver tjekke ud, en fin udsigt og så er ikke mindst Isted-løven placeret på en kirkegård heroppe. Den kom hjem til Flensborg for få år siden.

Så fortsætter turen rundt i byen for at se på gamle handelshuse. Det meste af det foregår i nærheden af Flensborgs gågade. Til sidst går turen via Oluf Samsons Gang tilbage til havnen, hvor det hele startede i går.

Flensborg - Museumsberg
Flensborg - Oluf Samsons Gang

Det er blevet frokosttid, og intet besøg i Tyskland uden en Schnitzel. Den bliver indtaget på en fortovsrestaurant ved Rådhuset. Der er ganske meget liv sådan en søndag omkring frokosttid. Mange vælger at spise udendørs – mange flere end man vil opleve i en dansk provinsby.

Så går det ellers lidt op og ned ad strøget, inden det bliver til en afslutningskaffe på en anden fortovsrestaurant ved Sudermarkt. Herfra er der ikke langt at gå til stationen, hvor bagagen låses ud, og hjemturen starter. Det fungerer upåklageligt hele vejen til Aarhus. Jeg lander til planlagt tid – men det var jo også med et tysk tog.